2017. április 6., csütörtök

Integratív medicinával fog gyógyulni a világ?

Júliusban életbe lép a jogszabály, a cél: kínai orvoslással hódítani meg a világot.


Már Mao Ce-tung sem hitt benne, a kínai és nyugati orvoslás komplett integrálását csupán belpolitikai szükségszerűségnek tartotta. Víziója azonban hetven év után sem merült a feledés homályába, mi több, a kínai politika zászlóshajójává vált. Ennek bizonyítéka a hagyományos kínai orvoslás fejlesztését, egyúttal pedig az integratív medicina létrehozását megcélzó törvényjavaslat elfogadása.

Csakhogy Kína most egészen másra készül, mint a kommunista nagyvezér idején. Hagyományos orvoslását a nyugati orvostudománnyal kívánja egyenjogúvá tenni, vagyis globális szinten akarja medicináját legitimálni. A mögöttes politikai szándék Huang Wei – az Országos Népi Gyűlés Állandó Bizottságának igazgatóhelyettese – által is nyíltan megfogalmazott:

„Az új törvény növelni fogja a hagyományos kínai orvoslás globális befolyását és erősíteni az ország erejét.”


Egy jövedelmező világtrend

Komoly érdek áll abban, hogy a kormány a hagyományos orvoslás jegyében folytat "go global" politikát. Kulturális tradíció, ideológiai verseny ide vagy oda, a gazdasági érdek jelenti a fő motivációt. A kínai orvoslás mára 121 milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát, harmincszorosan múlva felül a húsz évvel ezelőtti értéket. A szektor rohamos növekedése potenciális gazdasági tényezőt jelent Kína számára egy olyan világban, melynek gyógyszerkiadása évről évre 200 milliárd dollárt nő. Három millió tonna feletti éves terméseredményével az iparág 220 000 tonnával múlja felül a kémiai úton előállított gyógyszerek mennyiségét, így a belőle származó profit is jóval a nemzeti gyógyszeripar átlaga felett valószínűsíthető. Ebből a mennyiségből exportra is bőven jut, közel 4 milliárd dolláros nyereséget kaszálva Kína adja a globális gyógynövénypiac 65%-t, de 80%-os részesedéssel Európában például monopolhelyzetben van.

Ahogy Afrika országaiban is, csak ott a kínai orvoslás terjedése nem pusztán a piaci keresletnek köszönhető. Kína hamar ráismert arra, hogy az egészségügy nem csak jó ürügy a kontinensen való jelenlétre, de kifizetődő vállalkozás is lehet, így orvosi csoportok fogadására vonatkozó lázas egyezménykötésbe kezdett. Afrika majdnem összes országából húz hasznot ily módon, mivel a szerződések értelmében a fogadó államokat terheli az érkező szakemberek számára biztosított lakások létrehozása. Csakhogy az alacsony költségvetésű államoknak nincs fedezetük ekkora kiadásokra, így a szükséges pénzt a kínai kormány biztosítja hitel formájában. Peking pedig szívesen „adakozik” még az akár 20 millió dollárt felemésztő kórházak létesítéséhez is, amiknek kivitelezését a szükséges infrastrukturális beruházásokkal együtt rendszerint kínai vállalatok végzik. Ezek a befektetések már önmagukban is jókora szeletet vágnak az afrikai tortából, nem beszélve azokról a megállapodásokról, amik a kínai gyógyszervállalatok kiváltságos helyzetét biztosítva szintén a gazdasági érdekeket szolgálják. A malária kezelésére szolgáló gyógyszer kizárólagos forgalmazásának joga csak egy példa arra, hogyan uralja Kína az afrikai gyógyszerpiacot. Az orvoslás támogatásában rejlő haszon tehát nyilvánvaló, és annak fényében, hogy a világ társadalmának érdeklődése folyamatosan bővül, tovább gyarapítható. 

Integratív medicina, a kínai politika új fellegvára

Az integratív medicina létrehozását megcélzó politika viszont már magyarázatra szorul. A két orvoslás egyenjogúsításáról szóló diskurzus biztos, hogy elsősorban nem a kínai gyógyászat államon belüli helyzetét hivatott legitimálni, mivel azt az alkotmány már teljes körűen garantálja. Marad hát a globális befolyás kiterjesztésének logikája, jobban mondva az útjában álló akadály felszámolása. A probléma pedig nyugati orvostudomány, és annak elvei alapján szerveződő jogszabályok árnyéka, amik a kínai medicina áltudományosságát hirdetik. Érvelésük alapja a bizonyíthatóság, mondván, hogy csak az a terápia nevezhető igazi gyógymódnak, amely biokémiai úton, egzakt módon kimutatható gyógyhatással rendelkezik. Ha egy alternatív medicina esetében sor kerül ennek bizonyítására, akkor a modern orvostudomány integrálja eszköztárába. Onnantól pedig nem sorolhatnánk az alternatív gyógymódok kategóriájába. Ebből vezetik le, hogy az alternatív gyógymódok – így a kínai orvoslás is – vagy bizonyítottan hatástalanok, vagy pozitív hatásuk tudományos eszközökkel nem igazolható.

Kínának tehát kezdenie kellett valamit az elnevezéssel ahhoz, hogy orvoslása exportképes legyen. A propagandagépezet nagyobb fokozatra kapcsolt, és megalkotta a megtévesztés mintapéldáját, az integratív medicina fogalmát. Bár az új jogszabály által tudatosan használt kifejezés ugyanazokat a bizonyítottan hatástalan termékeket és eljárásokat rejti magában, mint korábban, tökéletes a kínai orvoslás egyenjogúságának hangsúlyozására. Kína jól tudja, hogy a mindenre kiterjedő fejlesztési terv a modern orvostudomány által állított elvi korlátokat feloldani nem fogja, de a két orvoslás összekapcsolásával a gyakorlati problémákat még megoldhatja. Legyen szó a szakemberek képzésének modernizálásáról, a szolgáltatások minőségének fejlesztéséről, a termékek standardizálásáról vagy a környezetvédelmi előírások kikényszerítéséről, a szabályozás számos ponton a nyugati kritériumoknak való megfelelés irányába hat.

Ha a feltételek teljesítése révén sikerül a kínai egyetemeken szerzett diplomákat honosítania, és a termékek forgalomba hozásához szükséges regisztráció útjában álló akadályokat felszámolnia, Peking az egészségügyi diplomácián keresztül globális expanzióra tehet szert. Mi pedig nyöghetjük terhét az ősi kuruzslásnak, ami ha hatni nem is tud, veszélyes még bőven lehet.


Források:
https://chinaperspectives.revues.org

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése