2017. április 5., szerda

Újra a nemzetközi figyelem középpontjában az izraeli-palesztin konfliktus?

Az elmúlt pár év történéseit figyelembe véve – globálisan vagy a Közel-Keleten egyaránt – az izraeli-palesztin viszony finoman szólva sem jelentette a legfontosabb kérdést sem a nemzetközi közvélemény, sem a nemzetközi közösség számára. Ez jelenleg mégis megváltozni látszik, legalábbis az Arab Liga éves csúcstalálkozója és Donald Trump formálódó (?) közel-keleti politikája alapján. Vajon a látóhatáron belülre került egy lehetséges megbékélés?

Március 29-én vette kezdetét az éves Arab Liga-csúcs Jordániában, ahol a napirenden olyan ügyek mellett szerepelt a palesztin kérdés kiemelt fontossággal, mint a szíriai vagy a jemeni konfliktus, illetve Líbia, Irak és Irán regionális szerepe.

Az arab országok vezetői újra megerősítették a 2002-ben Szaúd-Arábia által kidolgozott és az Arab Liga által elfogadott arab békekezdeményezést (Arab Peace Initiative, API) mint a jövőbeni tárgyalások kiindulópontját Izraellel. A csúcsot megelőző feltételezésekkel szemben a Palesztin Hatóság nem készült új tervvel vagy módosítással, és a többi állam sem kívánta módosítani a korábban elfogadott dokumentumot. Az eredeti kezdeményezés értelmében az arab országok továbbra is fenntartják a lehetőségét az Izraellel történő megbékélésre azzal a feltétellel, hogy Izrael az 1967-es hatnapos háború előtti határok mögé vonul vissza, és nem áll a független, Kelet-Jeruzsálem fővárossal létrejövő palesztin állam létrehozásának útjába.

Az API megerősítése akár jelzésként is értelmezhető, amivel az arab államok kifejezik megbékélési szándékukat afelé az Egyesült Államok felé, ami Donald Trump elnöksége alatt szintén megerősítette szándékát a konfliktus megoldása iránt. A Trump-adminisztráció a nyáron egy olyan csúcstalálkozó megszervezését tervezi, amin az Öböl menti arab országok vezetőinek, a Palesztin Hatóság elnökének és Izrael miniszterelnökének egyidejű részvételére számít. Trump személyes találkozói és az ezeken megvitatott kérdések is a konfliktus iránti érdeklődésről árulkodnak: februárban Benjamin Netanjahu, április 3-án Sisi egyiptomi elnök látogatott a Fehér Házba, illetve Mahmud Abbász is kapott meghívást az amerikai elnöktől, akinek látogatása szintén áprilisra várható.

Az eddigi találkozókon és beszélgetéseken elhangzottak alapján az amerikai álláspont első ránézésre ellentmondásosnak hat. Február közepén a közös nyilatkozat alkalmával Netanjahu miniszterelnökkel Trump felkavarta az állóvizet azzal a kijelentésével, hogy a kétállami megoldás nem az egyetlen mód a konfliktus rendezésére, és kész támogatni az egyállami megoldás lehetőségét is. Ennek politikai realizálódása nyílt szakítást jelentene a korábbi amerikai állásponttal és a nemzetközi közösség állásfoglalásával egyaránt, ami a kétállami megoldás elérését tartotta kívánatosnak az oslói békefolyamat elindítása óta. Március elején egy telefonbeszélgetés alkalmával Abbász elnökkel Trump már kifejezte elköteleződését egy kétállami megoldáson alapuló béke elérése iránt, és Sisi elnök mostani látogatása során is hasonló megoldási javaslat fogalmazódott meg.

Ezt a látszólagos ellentmondást árnyalni látszik Jason Greenblatt amerikai közel-keleti küldött találkozása az izraeli és palesztin vezetőkkel, ami során többször hangsúlyozta a békekötés fontosságát, és bár ennek kétállamiságáról szó szerint nem esett szó, egyértelmű utalásokat lehetett felfedezni egy jövőbeni palesztin állam létrehozásának szükségességéről. A Netanjahuval való beszélgetése alkalmával ráadásul olyan igen érzékeny témák kerültek górcső alá, mint a ciszjordániai telepek létesítése, amivel kapcsolatban nem is sikerült megegyezésre jutnia a feleknek.

A növekvő figyelem a konfliktus rendezése iránt az utóbbi időben tehát megfigyelhető jelenség, de újfent felvetődik a kérdés, hogy ez a fokozódó figyelem mire lesz elegendő, és a béke kikényszerítésére képes államok mennyire elkötelezettek és képesek együttműködni. Az Arab Liga országai – az elmúlt évek fejleményeit figyelembe véve – ezen a téren nem képesek a szükséges együttműködésre, a csúcstalálkozókat követő kemény hangvételű nyilatkozatokat valódi tettek nem követik, hiszen az országokat megosztó érdekellentétek ilyen közös fellépéseket nem tesznek lehetővé. Az API mint tárgyalási kiindulópont szintén problémás, egyrészről mivel Izrael részéről az 1967-es határok mögé történő visszahúzódás elfogadhatatlan, másrészről 2002 óta a megszállt területeken szintén hatalmas változások mentek végbe, az izraeli telepek létesítése a mai napig létező jelenség, ami erősen aláássa a kétállami megoldás békekezdeményezés szerinti megvalósításának realitását. Ebből a szempontból az amerikai szakítás a kétállami megoldással védhető lépés lehetett volna, de úgy tűnik, hogy az amerikai elnökválasztási kampány alatt hangoztatott Trump-i külpolitikai fordulat és szakítás a „katasztrofális Obama-külpolitikával” a Közel-Kelet viszonylatában nem valósul meg. Az újonnan megválasztott amerikai elnökök hosszú ideje kénytelenek változtatni beiktatásuk előtti közel-keleti terveiken a regionális realitások mentén, ez alól Trump sem kivétel. A beharangozott nagykövetségköltöztetés Tel-Avivból Jeruzsálembe várat magára, és a kétállami megoldás melletti elköteleződést sem sikerült levetkőzni. Bár a nemzetközi figyelem az izraeli-palesztin konfliktus iránt kétségkívül nőtt, az elavult és kompromisszumkészséget nélkülöző tárgyalási kiindulási alapok és a békekötést kikényszeríteni képes államok vonakodó fellépése nem adnak okot a túlzott optimizmusra egy közeljövőben létrejövő megbékélést illetően.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése