2018. március 11., vasárnap

A FLEC miértje – dekolonizációból rekolonizáció


Cabinda, Angola éléskamrája

Az 1975-ös afrikai gyarmat-felszabadulási hullám során Angola véglegesen függetlenedett Portugáliától, magához láncolva a szintén függetlenedésre vágyó Cabindát. Cabinda valóságos El Dorado-nak bizonyult Angolának, a kőolajban és trópusi fában gazdag terület rengeteg lehetőséget tartogatott egy újonnan önállósodó állam számára. Cabindának azonban elege lett az állandó elnyomásból és a kizsákmányolásból. A függetlenség kiharcolása érdekében különböző felszabadulási mozgalmak bontakoztak ki, melyek végül a FLEC nevű politikai csoportosulásban egyesültek, közösen folytatva a harcot az új gyarmatosító, Angola ellen.

Afrika rejtett kincséről, Cabindáról nemzetközi viszonylatban talán 2010-ben hallhattunk utoljára. Ekkor került megrendezésre Angolában az Afrikai Nemzetek Kupája, ahol a FLEC - Cabinda Enklávé Felszabadításáért Küzdő Front - tagjai tüzet nyitottak a togói labdarúgó-válogatottat szállító autóbuszra. A támadásban három ember vesztette életét, kilencen pedig megsebesültek, köztük több játékos is.

Cabinda exklávé Angola olyan tartománya, mely földrajzilag nem határos az anyaországgal, jogilag azonban részét képezi. Angola Afrika második legnagyobb kőolajtermelője, fő bányászati területei és olajtartaléka pedig Cabinda tartományban találhatóak. Az ország olajbevételének 60 százaléka innen származik; a főbb olajvállalatok, mint a Sonangol, a Total, az Eni, a Galp és a Chevron egyes platformjai Cabindában helyezkednek el. 

1975. november 11-én lépett érvénybe az Angola függetlenedését deklaráló alvori megállapodás, melyet a három fő angolai front; az MPLA, az FNLA és az UNITA hitelesített. Ebben szerepel, hogy Cabinda Angola határon túli tartományának minősül, habár ezt a szerződést a FLEC nem írta alá. Ugyanebben az évben, az Afrikai Egységszervezet (OAU) csúcstalálkozóján a FLEC vezetője, Luiz Ranque Franque már kinyilvánította Cabinda függetlenségét, ezt azonban sem az OAU, sem más nemzetközi szervezet nem ismerte el; tartva attól, hogy a beleegyezés ösztönzően hatna más afrikai népek számára. A megállapodást követően a tartomány területén fegyveres lázadás vette kezdetét, melyet az MPLA – Népi Mozgalom Angola Felszabadításáért – egy 15.000 fős kubai hadsereg segítségével győzött le. A felkelés leverését követően a  FLEC kormánya Párizsba emigrált, remélve, hogy nemzetközi támogatásra talál a függetlenedés eléréséhez. A gerillamozgalommá átalakuló FLEC-ben még erősen élt az anti-kolonialista mentalitás. Célja elsősorban az igazság és a függetlenség kivívása lett, valamint a nemzetközi közösség tájékoztatása kiszolgáltatottságukról. Szerintük Angola kizsákmányolja őket és belőlük profitál, míg a munkát külföldi cégek külföldi alkalmazottai végzik, a tartományban pedig éhínség, szegénység, és járványok dúlnak.

2006-ban António Bento Bembe, a FLEC főtitkára, (később az angolai kormány tárca nélküli minisztere) tűzszüneti szerződést kötött Angolával, amit az USA, az EU, az Afrikai Unió, Oroszország és Japán is elismert. A FLEC ezt árulásnak tekintette, így újabb harcot hirdetett a totális függetlenségért. A békekötés utáni váratlan, 2010-es merénylet egész Afrikát megrázta, miközben a FLEC globális figyelmet nyert magának. A mozgalom új, kitűzött célja a cabindai gazdaság hátráltatása és  külföldről betelepedő vállalatok megfélemlítése lett, helyi olajcégek telephelyén dolgozó külföldi alkalmazottakat raboltak el és tartottak fogságban.

2010 után a fegyveres összetűzések Angolával rendszeressé váltak, majd 2016-ban, mikor Nzita Tiago, a mozgalom egyik alapítója elhunyt, a FLEC tagjai ismét meghirdették a harcot. 2016 nyarán közel 40 angolai és cabindai fegyveres vesztette életét az összetűzésekben. A probléma súlyosságára ráébredő új, 2017-ben megválasztott angolai elnök, João Lourenço egyik fő céljának a cabindai életkörülmények javítását, a korábbi harcosok és családjuk megsegítését, valamint a társadalomba történő reintegrálását tűzte ki. Másik legfontosabb törekvése a cabindai gazdaság fejlesztése, beruházások és technikai újítások segítségével. Ehhez azonban az államfőnek azt a lehetetlen helyzetet kell mérlegelnie, hogyan érhetné el, hogy se a gazdasági, se a szociális érdekek ne sérüljenek.

Fennáll tehát egy paradoxon, hiszen a máig korruptként elkönyvelt angolai kormányt ismerve a finomítók fejlesztéséből származó bevétel nagyobb valószínűséggel folyik az „afrikai Dubai”-ként emlegetett Luanda fényűző világába, mintsem az elmaradott, marginalizált társadalom kompenzálására. Az elégedetlen cabindai nép pedig hogy máshogy juttathatná elnyomója tudtára, hogy szenved, mint egy újabb (fegyveres) felkeléssel.  Ez lehet az afrikai dekolonizált államok ördögi köre, így használja ki az erősebb a gyengébbet és így válik az áldozat is zsarnokká.


Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése