2015. március 10., kedd

„Puha szövetség”? Orosz-kínai kapcsolatok alakulása az ukrán válság következtében



Az ukrán válság nem csak az Orosz Föderáció és a Nyugat közötti kapcsolatokban hozott változást, hanem Moszkva és Peking közti kooperációt is intenzívebbé tette. Miután az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió (EU) szankciókat vezettek be Oroszország ellen, Vlagyimir Putyin elnök Kína felé fordult és számos megállapodást írt alá az ázsiai országgal, többek között egy 400 milliárd USD értékű gázszerződést. Kína, eközben egyedülálló lehetőséget lát a válságban, hogy növelje a hozzáférését az orosz természeti erőforrásokhoz, infrastrukturális szerződéseket írjon alá, és új piacot szerezzen a kínai technológiák számára.

            Három fontos stratégiai váltás zajlott le a két állam együttműködésében: első és egyben a legfontosabb az energetika területe, ahol három újabb gázvezeték megépítésében állapodtak meg. A „Sila Sibin” nevű vezeték, valamint egy Szibériából, illetve egy másik Vlagyivosztokból vezetne Kínába. A második terület a pénzügy, melynek keretében egy három éves valutaváltási szerződést írt alá a két ország. A harmadik az infrastrukturális és technológiai együttműködés, melynek alapján kínai cégek részvételével zajlik a moszkvai metróépítési projekt, továbbá a Huawei technológiáját beengedték a Sberbank rendszerébe.

Puha szövetség
            Moszkva és Peking már az ukrán válság kirobbanása előtt is nem demokratikus rezsimeket támogattak világszerte, ezzel fejezték ki tiltakozásukat a Közép-Ázsiai amerikai katonai jelenléttel szemben. A katonai együttműködés elmélyítésére a közeljövőben nincsenek reális esélyek, hiszen nem kívánnak sem területi vitába, sem egyéb konfrontációba keveredni egymással. A politikai kooperáció három területen terjeszthető ki: együttműködés Közép-Ázsiában, Bretton Woodsi intézmények alternatíváinak létrehozása, és fokozott együttműködés belpolitikai kérdésekben.
            Az ukrajnai válság kitörése előtt Moszkva vegyes érzelmekkel fogadta Peking terjeszkedését Közép-Ázsiában. Egyrészt a Kreml elégedett volt azzal, hogy Peking olcsó gázt keresett a térségben, ezáltal a Gazprom megvédhette részesedését az európai piacokon. Továbbá összefogtak az amerikai katonai jelenlét ellen a térségben, melynek következtében megszűntek az üzbegisztáni és kirgizisztáni amerikai bázisok. Másrészt, Moszkva aggódik, hisz a volt szovjet szocialista tagköztársaságok napjainkban nagyobb mértékben függenek Pekingtől, mint Oroszországtól. Úgy tűnik, hogy Moszkva kész elfogadni Peking új szerepét, mint jelentős gazdasági hatalom a Közép-Ázsiai térségben, és reméli, hogy a biztosított pénzügyi forrásokból ő is részesülhet.
            2014-ben Oroszország támogatta Kína tervezetét, melynek értelmében a BRICS keretein belül egy fejlesztési bankot hoznának létre. Moszkvának nem sikerült a kínai alapítású Ázsiai Infrastruktúra és Befektetési Bank alapító tagjává válnia, ellenben csatlakozhat 2015-ben.
            Mivel nem demokratikus államok, ezért Kínában és Oroszországban számos közös pont van. Az első együttműködési terület az internet lesz, amelyre mindkét állam eszközként tekint, mely révén az ellenzék hatalmát tudják gyengíteni. 2014-ben megszületett egy keretmegállapodás tervezet számítógépes biztonság területén, de az aláírást elhalasztották, mert tovább szeretnék mélyíteni az együttműködést a kiberbiztonság területén.

A két állam közötti kapcsolatok a jövőben valószínűleg erősödni fognak, de Oroszország számára Kína nem tudja teljes mértékben helyettesíteni az európai, valamint nyugati piacokat, azok tőkéjét és technológiáit, viszont mentőövet nyújthat, hogy az orosz gazdaság működőképes maradjon. Bárhogy is alakul a reláció, befolyással lesz az Európai Unióra, például alááshatja a szankciók hatását. Hosszú távon súlyosabb következményei lehetnek az intenzívebb együttműködésnek, elsősorban megerősítheti Pekinget, ami még inkább magabiztossá teheti a környéken. Eddig az EU a két országot külön-külön elemezte, de most szükség van egy hosszú-távú koherens stratégiára. Az Uniónak két lehetősége van a fellépésre: USA-val közösen nyomást gyakorolni azokra a kínai vállalatokat amelyek üzleti kapcsolatokat folytatnak a szankcionált orosz cégekkel és magánszemélyekkel; illetve megpróbálhatja aláásni az orosz-kínai kapcsolatokat más ázsiai országokat (Japán, Dél-Korea) ösztönözve arra, hogy működjenek együtt Oroszországgal.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése