2016. május 3., kedd

Törökország, mint biztonságos harmadik ország

Törökország vállalta, hogy minden olyan, nemzetközi védelemre nem szoruló migránst, aki Törökországból jutott át Görögországba, azonnal visszaküldjenek Törökországba, amellett hogy a török felségvizeken elfogott minden irreguláris migránst visszafogad. Felmerül azonban a kérdés, mennyire egyeztethető össze ez a megállapodás a nemzetközi joggal?

Az ENSZ  a megállapodást kivitelezhetetlen nevezte, ugyanis sérti az 1951-es menekült egyezmény alapvető szempontjait, mivel az kimondja a menekülteket nem lehet visszaküldeni olyan országokba, amelyek nem tudják garantálni a jogaikat és Törökország,ezt illető képességeit erősen megkérdőjelezik. Az egyezmény továbbá aggályos nemzetközi jog azon szempontjából is, miszerint minden egyes menekültnek joga van saját menekültügyi eljárásra, ami megállapítja, hogy valóban megilleti-e a menekült státusz. Az ENSZ álláspontja alapján ennek a garantálása érdekében további intézkedésekre van szükség. "Az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján a külföldiek kollektív kiutasítása tilos. Egy olyan megállapodás, amely alapján visszaküldenének egy harmadik országba olyanokat, akik nem ott kaptak menedékjogot, nem áll összhangban az európai és a nemzetközi joggal" – vélte az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságát képviselő Vincent Cochetel.  
Azonban minden Törökországból érkező esetében - amit az Európai Unió biztonságos harmadik országnak nyilvánított- ez a gyakorlat érvényesül és ezek az emberek automatikusan irreguláris migráns besorolást kapnak. Vajon biztonságosnak tekinthető egy olyan ország, ahol csak május kezdetéig 35 különböző terroristacsoportokhoz – elsősorban a PKK-hoz valamint az ISIS-hez - köthető támadás történt az ország területén, amelyekben nem hivatalos adatok szerint több mint száz fő vesztette életét ás többszázan sérültek meg?
Az Amnesty International is bírálta a megegyezést, miszerint minden visszaküldési mechanizmus önmagában hibás és jogellenes. Egy a szervezet által végzett kutatás alapján fénye derült arra, hogy Törökország déli tartományaiban nyílt titok, hogy január közepe óta naponta szír migránsok százait utasítják ki az országból, azonban ez a gyakorlat mind a török, mind az európai uniós, mind a nemzetközi joggal ellentétes. Az AI által egyik feltárt ügyek egyike szerint a török hatóságok több gyereket kényszerítettek vissza Szíriába, a szüleik nélkül, másik esetben pedig egy nyolchónapos terhes nőt. Az EU vezetői a határok kétségbeesett védelmének érdekében egyszerűen ignorálják a tényt, hogy Törökország nem biztonságosa szír menekültek számára. – nyilatkozta John Dalhuisen, az Amnesty International európai és közép-ázsiai igazgatója.
Az eredmények az Európai Unió szempontjait tekintve azonban látványosak: hivatalos adatok alapján 2016.március 20-án még 1677 menekült érkezett Görögországba, míg a megállapodás másnapjára ez a szám több mint a felére csökkent, összesen 600 menekült érkezett. Az azóta eltelt időszakban, az érkező menekültek száma a kezdeti majd 2000-es nagysághoz képest alacsony, sőt március 23-án volt az első nap hosszú idők óta, hogy egyetlen menekült sem érkezett ebből az irányból. A megállapodás további részeként, április 4-én kezdődött meg a nem jogosult migránsokat visszaküldése Törökországba, és április 20-ig összesen 325 főt visszatoloncolására került sor.
Még ha hatásosan működik is a megállapodás mindkét fél részéről, mi garantálja, hogy a menekültek és az embercsempészek nem keresnek új útvonalakat, hogy eljussanak az Európai Unió területére? Az Európai Uniónak hamarosan újabb megoldás után kell néznie, ami ezúttal talán valóban összehangban fog állni a nemzetközi joggal.

Források:







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése