2014. november 27., csütörtök

Kivételes szabályok avagy szabályos kivételek



Éppen egy szomszédos országban töltöttem pár nap szabadságot, mikor el kezdtem olvasni Joris Luyendijk Elkendőzött valóság című könyvét. Izgalmas olvasmánynak bizonyult.

Eddig is tudtam, hogy a híreket emberek választják ki, hogy ez valamely érvelés mentén vagy valamilyen szemléletmódból adódóan, eladási és nézettségi számok  alapján történik.
Hír az, ami eltér a mindennapostól, a szabályt erősítő kivétel" - ezt is tudtam. De nem fogtam fel, hogy „akinek csak a kivételben van része, azt szabálynak fogja tartani".

Vakációmat a hegyek között töltöttem. Nem vásároltam újságot, nem kapcsoltam be a tv-t, napokig "offline voltam". Utolsó estémen - talán a hazautazás kényszerűségének tudatosításaképp- gondoltam, megnézem az esti híreket. Meglepetésemre, a műsor sokkal szórakoztatóbb és sokkal elszomorítóbb volt, mint valaha.

Luyendijk könyvében - az ízlésemnek nagyon is kedvezve- két gondolati szálat fűz párhozamosan.
Egyet az újságírás mikéntjéről. A munkafolyamatról, az utazásról, az interjúkról, a szerkesztőség reakcióiról, a hírkövetésről. Olvasóként pedig, valahol a "be sem engedtek az országba" és a "hírügynökségi jelentésekre kellett támaszkodnom" között, megkérdőjeleztem mennyit is tudok ténylegesen az újságírásról.

Az esti hírműsorok közepette egyszer csak nevetésben törtem ki. Nevetnem kellett önmagamon. Elkezdtem fejben elemezni a híreket. Milyen ország csatornáját nézem? Miért központi hír a központi hír? A valóság melyik perspektíváját tálalják most elém?

A könyv történetének másik szála az "arab világról" szól. Nyelvek, kultúrák, vallások, rossz szomszédság és nagy hatalmi befolyások szövevényéről.  Egy közös ponttal, a diktatúrával. Ez azt jelenti, hogy az ottani emberek valósága nem az én valóságom. Itt ülök Európa közepén, nyugati liberális eszméktől körbevetten, egy "háború utáni generáció" gyermekeként. Értelmezni tudom a híreket, de átérezni semmiképp.

Lehervadt a mosolyom. Csatornát váltottam. Egy kattintással, máris a kellemes színekkel dolgozó reklámok, és a szórakozatóipar könnyed műsorainak tengerében találtam magam.

Végképp nem tudtam eldönteni, hogy nevessek vagy sírjak.

Joris könyve elgondolkoztatott: Én vagyok a célközönség, a fogyasztó, a megrendelő, nekem készülnek a műsorok. Tényleg elégedett vagyok a szolgáltatással? Most akkor mi a kivétel és mi a szabály?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése