2012. november 19., hétfő

Joris Luyendijk – Elkendőzött valóság




Joris Luyendijk holland újságíró könyve a közel-keleti állapotokat, és a média torzító hatását igyekszik bemutatni az átlag európai olvasó számára, az ott eltöltött 5 év tapasztalatai alapján.

Azzal a várakozással kezdtem neki a könyvnek, hogy valami nagy titkot birtokosa leszek, és ezzel együtt az újságírásról is többet tudhatok meg. Sejtettem, hogy a könyv stílusa, nyelvezete könnyed lesz, és ebben nem is csalódtam, könnyen érthető és gyorsan olvasható írás. Ez jó, mert így sokan végigolvassák.
Az újságírásról – ezen belül leginkább a tudósításról – valóban több mindent megtudtam, leginkább apróbb fogásokat, illetve a tudósító elé gördülő akadályokról. Ezen morzsák azonban nem pótolták annak hiányát, hogy elmaradt a katartikus élmény, amit a nagy titok lelepleződése kellett volna, hogy okozzon. Ez annak köszönhető, hogy nem találtam semmiféle nagy titkot. Talán az egyetemi képzés miatt egy átlagolvasóhoz képest a témában „túlképzett” vagyok, mindenesetre az biztos, hogy a Közel-Keletről alkotott képembe nem sok újdonságot hozott a mű.
Legjobban a vége felé idézett néhány interjú tetszett, melyek az író „Az arab utca” rovatában jelentek meg. Ezek jól mutatják egy átlag egyiptomi világról alkotott képét. Ez tényleg tetszett. Azonban nagyon hasonló interjúkat lehetne készíteni nyugati alanyokkal is, már az alanyok tájékozottságát tekintve.
A másik, nagyon rövid részlet, ami megfogott: „A professzorok szexre kényszerítik a diáklányokat a jó jegyekért...” Ez a mondat csak annyiban lepett meg, hogy mint helyi probléma jelenik meg a műben. Pedig ez a világ más tájain is jelen van, nálunk is, nem is csak az egyetemeken, hanem középiskolákban is.
Csak néhány apró részletet ragadtam ki a műből, amelyek különösen felkeltették a figyelmemet. Egyrészt azért ezeket az elemeket emeltem ki, mert ezekről valamilyen formában személyes tapasztalatom van, másrészt a könyv címében álló „elkendőzött valóságot” sajnos nem találtam a műben.

Fr.B.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése