2018. május 8., kedd

A világ legnagyobb muszlim országa a demokrácia szigetén – merre tart Indonézia?


A Bíróság 2017. májusában egy manipulált videó alapján első fokon kétéves börtönbüntetésre ítélte az iszlám megsértése miatt az indonéz főváros kínai származású keresztény kormányzóját, Basuki Tjahaja Purnamát. A nemzetközi média szerint a jelenség egy olyan politikai trendet képvisel, amely a világ legnagyobb muszlim országát a politikai szélsőségek felé sodorhatja. A hitvilág sokszínűsége az ország egyik legfőbb alapértékének számít, ugyanakkor a közelmúlt eseményei kapcsán egyre többen féltik a vallási szabadságjogokat Indonéziában. Milyen jövő vár Délkelet-Ázsia legszínesebb muszlim nemzetére? Milyen befolyással lesznek a demokráciára a vallási és etnikai ellentétek?

A világ negyedik legnépesebb országa és 16. legnagyobb gazdasága, a 260 millió lakosú Indonézia (amelyből 200 millióan muszlimok), méretéhez képest azonban nagyon ritkán szerepel a hírekben. Az ország lakosságának hivatalosan 87 százaléka muszlim, mégis a holland gyarmati uralom alól 1949-ben felszabaduló Indonézia évtizedeken át a világ viszonylag stabil, sőt, viszonylag demokratikusan stabil országaként működött, az egyébként forrongó Délkelet-Ázsia szomszédságában (a világ harmadik legnagyobb demokráciájaként). A muszlim többség ellenére, Indonéziában 60 millióan élnek más vallásúak is. Az alkotmány a függetlenségtől kezdve egyenrangúként kezelte valamennyi vallást, azzal a kitétellel, hogy csak az egyistenhiteket ismerték el hivatalos vallásnak, de a társadalmi békéért mind az állam, mind a vallási vezetők hajlandóak voltak a kompromisszumra.

Egészen a legutóbbi évekig ez a rendszer jól és stabilan működött: a hivatalosan szekuláris államforma annak volt köszönhető, hogy a trópusi szigetország iszlámja nagyon messze volt attól a harcos vallástól, ami a Közel-Keleten és Afganisztánban népszerű. Ugyan több szigeten is éltek az iszlámot egészen szélsőségesen értelmező vallási vezetők – akik közül sokan a globális iszlám terrororizmus legnagyobb szponzorai – de soha nem tudtak komoly bázist kiépíteni. Sőt, a dzsihadizmus annyira nem tudott gyökeret verni Indonéziában, hogy a világ legnagyobb muszlim országából száznál is kevesebben csatlakoztak a más országokból ezreket is vonzó Iszlám Államhoz.
Hogy a többnyire muszlim indonézek mennyire toleránsak, azt az előző dzsakartai kormányzóválasztás szemléltette még 2012-ben. A választást az a Joko Widodo nyerte, akinek alkormányzó-jelöltje a mindenki által csak „Ahok”-ként ismert Basuki Tjahaja Purnama volt, aki nemcsak keresztény, hanem még kínai származású is. Miután Jokowi két évvel később megnyerte az indonéz elnökválasztást, a világ legnagyobb muszlim városának kormányzói székébe addigi helyettese, Ahok ülhetett be. Kiemelkedő népszerűségének kulcsa korrupcióellenes harca volt, azonban ezzel ellenségeket is teremtett magának, ez az ellenség pedig a hagyományosan összefonodó, oligarchikus gazdasági-politikai elit egy része lett, mivel Ahok intézkedései sokuk érdekeit sértették. Egy beszédét szándékosan félreértelmezve blaszfémiával vádolták meg, mivel az indonéz törvények szigorúan büntetik a vallásgyalázást, ezzel pedig nemcsak megpecsételték politikai karrierjét, de börtönbe is juttatták.

A 200 millió muszlim hazájában évtizedeken át sikeresen különült el vallás és politika, és az országot rendszeresen hozták fel annak példájaként, hogy iszlám és demokrácia igenis megvalósulhat egymás mellett. Indonéziában legközelebb 2019-ben lesz elnökválasztás, az egyre nagyobb hatalmú iszlám érdekcsoportok pedig döntő mértékben szeretnék uralni a törvényhozói folyamatokat, kiterjeszteni a szigorú ellenőrzést a muszlimok mindennapjai felett és eltörölni a kisebbségek jogait. Még ha nem is sikerülne az egész országban átvenni a hatalmat, az iszlamisták annyit már a tavalyi dzsakartai kormányzóválasztáson elértek, hogy bevitték az indonéz politikába a fanatikus iszlamizmust. Innentől kezdve könnyen elképzelhető a további radikalizálódás, s kérdéses, hogy az indonéz politikai változások a nyugati demokráciákat követik-e majd, vagy integrálják az iszlámot a törvényhozásba. A végkifejlet minden esetben nemcsak Indonéziát, de Délkelet-Ázsiát és az egész világot is érintheti.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése