2018. május 13., vasárnap

Joris Luyendijk: Elkendőzött valóság (olvasmányélmény)



Joris Luyendijk: Elkendőzött valóság


            Kíváncsi voltam az elkendőzött valóságra. Tudni akartam mi az igazság a Közel-Keleten. Ezen motivációval kezdtem el olvasni Joris Luyendijk könyvét. Először utána olvastam az írónak, amitől még nagyobb kedvvel vettem kezembe a könyvét, hiszen egy közismert tudósító írta. Végül mégis kisebb csalódás ért. Ugyan meg tudtam pár új dolgot, mégsem ragadott magával a könyv.
            Kezdjük az újdonságokkal. Tény, hogy döbbenten olvastam, amit az író a könyvben újra és újra elismétel, hogy a tudósító élet teljesen más, mint gondoljuk. A romantikus kép, miszerint a tudósító hadiárkokban mászik és leírja később az élményeit, hamis, és leginkább egy hotel szobában üldögélve a hírügynökségek információit foglalja össze. Az író arra is felhívja a figyelmet a könyvben, hogy az arab világról megjelenő újságcikkek csak a "szenzációs" támadásokról, tüntetésekről szólnak, az arab hétköznapokról nem - de ez egy nyugati gondolkodónak nem újdonság. Annál érdekesebb volt, mikor Luyendijk beszámol róla, hogy a tüntetéseken nincsenek annyian, mint hisszük, ezekben a diktatórikus államokban a zászló égetéseket és gyűlölködő tüntetéseket általában a kormány szervezi, és nem az agresszió a mindennapi.  Sőt egy anekdotában arra mutat rá, hogy a nők sem olyan szemérmes, elnyomott, elkendőzött áldozatok, hanem hasonló fiatalok, mint a nyugati nők.  Érdekesség - az arab nyelvekben nem jártas olvasóknak - , hogy az arabnak sok nyelvjárása van, így egy közel-keleti tudósító  nem értheti az összes ország nyelvét, de profitálhat a nyugati szerkesztőségek ezen tudatlanságából, hiszen őt küldik ki.
            Azonban megdöbbentő, leleplező igazságot az arab világról az író nem mond, csalódást számomra a könyv ezért okozott. Folytonos ismétléssel dolgozik, sok információ elhangzik a kelleténél többször. A magyar fordítás is akadozik itt-ott, bizonyos idézetek néhol nem érthetőek, a viccek nem váltanak ki hatást a magyar olvasóban.
            Olvasmányos jellege miatt egyszer a tájékozódás kedvéért megéri elolvasni, de ha mélyebb tudást szeretnénk elsajátítani egy másik könyv nagyobb segítség lehet.
           
           

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése