Kíváncsian vettem a kezembe a könyvet , hiszen
első pillantásra a cím nem igazán
segített a téma értelmezésében a földrajzi meghatározáson, illetve azon az
utaláson kívül, hogy az olvasó számára meglepetéseket tartalmaz. Mindkét cím
utalta elvárásom teljes mértékben teljesült.
Érdekes volt szembesülni a könyv olvasása
során, hogy mi zajlik a külföldi tudósítások , újságírás és sajtóügynökségek
működésének hátterében, hogyan lendül munkába a hírgépezet összes apró
fogaskereke. Míg gyakran a belpolitikai híreket ösztönösen óvatosan kezeljük,
addig hajlandóak vagyunk a külpolitikai újságírást készpénznek venni, de talán
nem kellene így cselekednünk, hiszen sokszor mint ahogy meg tudtuk a „helyi” tudósító
is csak másod- vagy harmadkézből ismeri az eseményeket.
A mű teljesen lerombolja a fejünkben kialakult
idealázált, gyakran éppen a média által közvetített képet, hogyan is néz ki ez
a szakam belülről. A könyv folyamán Joris Luyendijk megismerteti az olvasókat az
újságírók mindennapi életét végig kísérő szakkifejezésekkel, mint a freelancer,
dateline, talking head, fixer és donor darlings és hiába használja ezeket az
idegen kifejezéseket a mű végig érhető és könnyen emészthető marad.
Az író a könyv egész folyamán át próbálja
bemutatni, hogy minden amit az újságokban olvasunk vagy a tévében látunk csupán
az érem egyik oldala, egy jól megkomponált és gondosan kiválasztott része a
Közel-Kelet történéseinek, míg az érem másik oldala , a történetek emberi része
nem jut el a Nyugathoz, vagy ha igen maximum a „human interest” rovatokban,
miközben könyvén keresztül mégiscsak megismerjük ezt a világot. Azt, hogy ott (is)
a pénz mozgatja az egyes emberek érdekeit és ez az ami beszédre bírja őket, ott
(is) összekacsintanak az emberek egészen addig amíg nem érzik magukat az
államhatalomtól fenyegetve, ugyanis attól a pillanattól kezdve zárt ajtókon
kopogtatunk. Érzékletesen szemlélteti egy fiatal lánytól való idézettel, milyen
is diktatúrában élni: „ úgy éreztem van a fejemben valaki, aki folyamatosan
ellenőrzi, hogy veszélyes-e amit mondani készülök.” Meglepő volt olvasni az író
sorait, ahogy a csupán a lakásától 15 méterre lévő kereszteződésben a történt
merényletről hatalmas nyugalommal ír, amellett, hogy a szomszédja egy leszakadt
emberi testrészt, egy felsőkart talál a kertjében, mert ha az ember ebben él,
már nem mérlegeli minden nap ezeket az életét veszélyeztető tényezőket.
A könyv első részét könnyen olvashatóak és
élvezetesnek tartom, azonban a második résznél számomra megtört ez a lendület
és bár Izrael volt a fordulópont ahol olyan szinteket öltött a média
kiszolgálása, hogy már lassan külön iparággá alakult, számomra az író nem tudta
az első részhez viszonyítva az izraeli-palesztin konfliktus közvetítést az első
részhez hasonlóan izgalmassá tenni.
Összességében ajánlani tudom a könyvet, mindenkinek: annak
is aki érdeklődik az újságírás világa iránt és annak is aki csak egy kellemes
olvasmányra vágyik, hiszen a mű segít a nyugati és közel-keleti kultúrák
különbségeinek megértésében és rávilágít arra a tényre, hogy fehér foltok
mindig is lesznek- még az újságírók számára is. Valamint ha időm engedi
biztosan keresni fogok a témában hasonló könyveket, amelyek már beszámolnak
arról is, hogyan alakította át az internet a Joris Luyendijk által felvázolt
képletet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése