Törökország vállalta, hogy minden olyan, nemzetközi védelemre nem szoruló migránst, aki
Törökországból jutott át Görögországba, azonnal visszaküldjenek Törökországba, amellett hogy a török felségvizeken elfogott minden irreguláris
migránst visszafogad. Felmerül azonban a kérdés, mennyire egyeztethető össze ez a megállapodás a nemzetközi
joggal?
Az ENSZ a megállapodást kivitelezhetetlen nevezte,
ugyanis sérti az 1951-es menekült egyezmény alapvető szempontjait, mivel az kimondja
a menekülteket nem lehet visszaküldeni olyan országokba, amelyek nem tudják
garantálni a jogaikat és Törökország,ezt illető képességeit erősen megkérdőjelezik. Az
egyezmény továbbá aggályos nemzetközi jog azon szempontjából is, miszerint minden
egyes menekültnek joga van saját menekültügyi eljárásra, ami megállapítja, hogy
valóban megilleti-e a menekült státusz. Az ENSZ álláspontja alapján ennek a
garantálása érdekében további intézkedésekre van szükség. "Az Emberi Jogok Európai
Egyezménye alapján a külföldiek kollektív kiutasítása tilos. Egy olyan
megállapodás, amely alapján visszaküldenének egy harmadik országba olyanokat,
akik nem ott kaptak menedékjogot, nem áll összhangban az európai és a
nemzetközi joggal" – vélte az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságát képviselő Vincent
Cochetel.
Azonban minden Törökországból
érkező esetében - amit az Európai Unió biztonságos harmadik országnak
nyilvánított- ez a gyakorlat érvényesül és ezek az emberek automatikusan irreguláris migráns
besorolást kapnak. Vajon biztonságosnak tekinthető egy olyan ország, ahol csak
május kezdetéig 35 különböző terroristacsoportokhoz – elsősorban a PKK-hoz
valamint az ISIS-hez - köthető támadás történt az ország területén, amelyekben
nem hivatalos adatok szerint több mint száz fő vesztette életét ás többszázan
sérültek meg?
Az Amnesty International is bírálta
a megegyezést, miszerint minden visszaküldési mechanizmus önmagában hibás és
jogellenes. Egy a szervezet által végzett
kutatás alapján fénye derült arra, hogy Törökország déli tartományaiban nyílt
titok, hogy január közepe óta naponta szír migránsok százait utasítják ki az
országból, azonban ez a gyakorlat mind a török, mind az európai uniós, mind a
nemzetközi joggal ellentétes. Az AI által egyik feltárt ügyek egyike szerint a török
hatóságok több gyereket kényszerítettek vissza Szíriába, a szüleik nélkül,
másik esetben pedig egy nyolchónapos terhes nőt. Az EU vezetői a határok
kétségbeesett védelmének érdekében egyszerűen ignorálják a tényt, hogy
Törökország nem biztonságosa szír menekültek számára. – nyilatkozta John
Dalhuisen, az Amnesty International európai és közép-ázsiai igazgatója.
Az eredmények az Európai Unió szempontjait
tekintve azonban látványosak: hivatalos adatok alapján 2016.március 20-án még
1677 menekült érkezett Görögországba, míg a megállapodás másnapjára ez a szám
több mint a felére csökkent, összesen 600 menekült érkezett. Az azóta eltelt
időszakban, az érkező menekültek száma a kezdeti majd 2000-es
nagysághoz képest alacsony, sőt március 23-án volt az első nap hosszú idők óta,
hogy egyetlen menekült sem érkezett ebből az irányból. A megállapodás további
részeként, április 4-én kezdődött meg a nem jogosult migránsokat visszaküldése Törökországba,
és április 20-ig összesen 325 főt visszatoloncolására került sor.
Még ha hatásosan működik is a
megállapodás mindkét fél részéről, mi garantálja, hogy a menekültek és az
embercsempészek nem keresnek új útvonalakat, hogy eljussanak az Európai Unió
területére? Az Európai Uniónak hamarosan újabb megoldás után kell néznie, ami
ezúttal talán valóban összehangban fog állni a nemzetközi joggal.
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése