2013. október 16., szerda

Elkendőzött valóság

Joris Luyendijk holland tudósító az Elkendőzött valóság című regényében a Közel-Keleten töltött 5 évének tapasztalatait osztja meg az olvasóval. Állítása szerint provokatív könyve lerántja a leplet a nyugati média valódi működéséről.

Korábban még nem találkoztam a könyvvel és a hátlapon olvasottak után ellentmondásos érzésekkel vettem a kezembe. Egyrészt kíváncsi voltam másrészt bizalmatlan. Bizalmatlan, mert az ilyesfajta szenzációk és nagy leleplezések, az olvasóban keltett kíváncsiság egy-egy hatásvadász címmel legtöbbször nem arra törekszenek, hogy átadjanak valami átütően újat az olvasónak, hanem sokkal inkább arra, hogy nagyobb eladást generáljanak. Azzal az illúzióval kecsegtetnek, hogy „na, majd most Te is megtudod az igazságot” miközben általában langyos, kiszínezett történeteket kapunk.
Én is így voltam ezzel. Az olvasottaktól elsősorban valami nagy rejtély felfedését vártam, valami igazán meglepőt. Szimpatikus volt, hogy az első pillanattól kezdve saját magáról is kendőzetlenül ír a szerző. Nem rejtette véka alá a saját szakmai, és mint 'hétköznapi embernek' a tudatlanságát sem. Szintén tetszett, hogy a könyv legtöbb része életszagú. Nem éreztem elnagyoltnak vagy kiszínezettnek, és ami a leginkább megfogott, hogy betekintést enged az emberek életébe. Valóságos embereket szólaltat meg és bepillantást enged a mindennapokba. Talán ezek azok az apró mozzanatok, amik rásegítettek a leírtak hitelességéhez.
A nagy áttörés, a titok felfedésének katarzisa, ami végig ott feszül a háttérben azonban nem jött el. Nem állítom, hogy nem tudtam meg újat a média valódi működéséről, a tudósítómunka folyamatáról, az előre gyártott cikkek összeollózásáról. Érdekesnek találtam, a 'színjátékot', hogy a hírügynökségek összeállított anyagaiból tájékoztatják a tudósítókat és nem fordítva.
Ellenben a könyv kardinális üzenete, hogy egyáltalán nem vagyunk olyan tájékozottak, mint amilyennek gondoljuk magunkat, hogy torzítva van a kép és különböző érdekek mentén alakítva, egyáltalán nem volt meghökkentő számomra. Ehhez az információhoz azonban nem kell Kairóig menni.


Összességében elmondható, hogy a könyv élvezetes olvasmány, amely elgondolkodtatott a világról, amelyben élünk. Illetve arról a média által alakított világról, amelyet el akarnak hitetni velünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése