A kisfiúk
körülmetéléséről szóló törvényjavaslattól hangosak Németországban a jogi,
politikai és vallási fórumok. Egymást ősi ellenségként emlegetett zsidók és
muszlimok is úgy érzik, meggyalázták vallásukat, ezért közösen fogtak össze „új
ellenségük” ellen.
A
kölni tartományi bíróság június 26-án elítélt egy orvost, aki körülmetélést
hajtott végre egy négyéves muszlim gyermeken, akit két nappal később erős
vérzés miatt vissza kellett vinni a kórházba. A bíróság testi sértésnek
nyilvánította a műtétet, annak ellenére, hogy az orvos a kisfiú szülei kérésére
végezte el beavatkozást. A testület az egyéni önrendelkezésre hivatkozott, amely
szerintük prioritást élvez a vallásszabadsággal és a szülői felügyeleti joggal
szemben.
A Bundestag alsóháza felszólította a
bíróságot, hogy ezen ügy kapcsán készítsen a kérdést szabályozó
törvényjavaslatot. Eddig számos vélemény megfogalmazódott már vallási vezetők,
politikusok és civil szerveztek részéről az ítéletről és a törvényjavaslatról,
hiszen ezzel Németország a zsidóknál és a muszlimoknál is alapvető, több ezer
éves vallási szokásba szólhat bele.
A két vallást eddig csak ősi
ellenségekként aposztrofálták, de most a hívők összefogtak Németország, illetve
a törvényhozás ellen, együtt tüntettek és szólaltak fel. Úgy tűnik, ha egy
világi hatalom próbál beleszólni vallásgyakorlásukba –saját államhatárain
belül-a „fegyver csöve” már nem egymásra, hanem az új ellenségre irányul. Ez az
összefogás, a közös cél kitűzése lehet a vallási megbékélés egyik lépcsőfoka. Valójában a tüntetésekkel, a szólásszabadság
gyakorlásával nem érnek el túl sokat, hiszen egy demokratikus alapokon nyugvó
országban, mint Németország az ilyen demonstrálások mindennaposak. Persze az
Európában uralkodó politikai berendezkedéshez a vallásszabadság is szorosan
kapcsolódik, a kérdés, hogy az éppen hatalmon levő párt mennyire gondolja
vitathatónak vagy alapvető ténynek.
Németországnak nem érdeke, hogy egyedüli
olyan állammá váljon, ahol általánosan tiltják a körülmetélést, hiszen ekkor valószínűleg
tömegesen hagynák el az országot zsidó és muszlim értelmiségiek és visszatartó
erő lenne zsidó és muszlim vendégmunkások, bevándorlók számára, akik egyébként nagyban
hozzájárulnának a német gazdaság virágzásához.
A botrányt kavaró ügyből Németország akár
még előnyt is kovácsolhatna, ha kompromisszumkészségüket előtérbe helyeznék és
beszélgetésre invitálnák a vallási vezetőket, akik olyan keretek között
mondhatnák el véleményüket, ahol valóban meghallgatják őket és nem csak az
utcán demonstrálnak kézzel készített táblákkal.
Az már egy ebből következő
kulcskérdés, hogy ha sor kerülne egy ilyen kommunikációs csatorna létrehozására,
akkor kik lehetnek a tárgyaló vallási vezetők? Olyan emberekre lenne szükség,
akikre a hívők felnéznek és nem szélsőséges álláspontot képviselnek. Ugyanakkor
a politikusoknak hozzáértőnek kellene lenniük és külön-külön kellene figyelembe
venniük mindkét vallás nézőpontját, amely nem olyan egyszerű, mert ugyan
mindkettő esetében kulcsfontosságú hagyomány a körülmetélés, azonban ennek
körülményei már korántsem ilyen hasonlóak.
Ez a kérdéskör jogi, politikai és
vallási területet is érint, bonyodalmat okozott, ezért mielőbb döntést kell
hoznia Németországnak, hogy ismételten beleszól-e a vallásos emberek életébe és
a vallásszabadság gyakorlásába, és ha igen, akkor milyen mértékben teszi ezt.
GD
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése