Háromoldalú megállapodás született kedden Addisz
Abebában, melynek értelmében Dél-Szudán Etiópián, majd Dzsibuti kikötőin
keresztül olajat szállíthat a világpiacra. Abrahame Tekeste, Etiópia Pénzügyi és
Gazdasági Minisztériumának elnöke, Elizabeth James Bol, Dél-Szudán Kőolajért és
Bányászatért felelős Minisztériumának elnökhelyettese és Aboubaker Omar Hadi, a
dzsibuti Kikötők és Vámszabad Övezetek Hivatalának elnöke abban egyeztek meg,
hogy a szállítás 2013 júliusában kezdődhet el.
A dél-szudáni kőolaj nagy része a határvidéken
található, ráadásul szállítása csak a szudáni olajvezetékeken keresztül valósítható
meg, így az északi szomszéd is igényt tart az ásványkincsre. Az állandó határviták,
a Szudán által kivetett illeték, majd a vezetékek elzárása miatt Dél-Szudán
több mint egy éve nem exportál nyersanyagot. A felek tavaly Addiszban már
megállapodtak a vezetékek újraüzemeléséről, de ez azóta sem történt meg. Éppen
ezért, a 2013-as egyezményben a földfelszíni szállításról állapodtak meg, így az
olaj ezentúl tehergépkocsikon fogja elhagyni az országot.
A felek mindig is nyitottak voltak tárgyalóasztalhoz
ülni. Több, a migrációt, a nyersanyagforrásokat és a kereskedelmi engedményeket
érintő szerződést is kötöttek, de a ratifikáció mindegyiknél hiányzott. Emellett
a határon gyakoriak a törzsek közötti összecsapások, amelyekbe az itt
állomásozó csapatok is kénytelenek beavatkozni. Mivel mindkét ország erősen függ
az olajtól, célszerű lenne a már régóta napirendi ponton lévő demilitarizált övezetet
felállítani.
Az új szerződésnek hátulütői is vannak. Szudánban
hiányzik a szállításhoz szükséges infrastruktúra, a gazdaságban pedig az
elszakadás óta egyensúlytalanság uralkodik. A két ország megbékélése előnyösebb
lenne, többek között azért is, mert az olajfinomítók északon, míg az
olajkészlet 75%-a délen található. Összességében elmondhatjuk, hogy az új útvonal
hasznos, de csak ideiglenesen orvosolja a problémát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése