A régi, franciák által épített
vasútvonalat, ami Addis Abebát kötötte össze a Vörös-tenger partján fekvő
Dzsibutival, kínaiak fogják felújítani. A projektnek elsősorban kereskedelmi
okai vannak, de jól mutatja Etiópia megváltozott irányultságát nemzetközi
kapcsolataiban.
Etiópiának grandiózus növekedési- és
átalakítási tervei vannak (Growth and Transformation Plan – GTP), megvalósítása
érdekében Indiával, Törökországgal, de főként Kínával igyekszik szoros
kapcsolatot kialakítani. Hailemariam Desalegn, etióp miniszterelnök
kijelentette, hogy az új kínai vezetéssel szorosabb együttműködést szeretne a
FOCAC (Forum on China-Africa Cooperation) keretin belül. Kína a 2000-es évek
elején, főként az olaj miatt jelent meg a térségben. Azóta viszont több afrikai
országban hajt végre infrastrukturálist beruházást, így nem meglepő, hogy a
Világbank legutóbbi jelentése alapján Kína fekteti a legtöbb működőtőkét az
afrikai országokba.
A GTP kulcsfontosságú eleme a már
említett vasútvonal újjáépítése és új utak létrehozása Kenyába, Szudánba
valamint Dél-Szudánba. Zacharia Jemal, az Etióp Vasúttársaság projektvezetője
elmondta, hogy 5000 új munkahelyet teremtenek a programmal, emellett a vonalak
fenntartása sokkal könnyebb és költséghatékonyabb lesz. Mindezek ellenére sokan
nemtetszésüknek adnak hangot. A franciák által épített vonal volt az első olyan
projekt, ami a gazdaság fellendítését és Etiópia modernizálását szolgálta.
Kína az etióp kereskedelem növekedését
azzal is segíti, hogy hajókat gyárt az afrikai ország számára, valamint
2012-ben 1,4 milliárd dollárnyi kölcsönt folyósított. Az ázsiai ország
megítélése nagyon pozitív Kelet-Afrikában, megbízható partnernek tekintik, az
együttműködés pedig kölcsönös tiszteleten alapul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése