2014. március 26., szerda
Az európai „autótörténelem” vége?
Európa
még mindig a világ több vezető autógyártójával büszkélkedhet, mégsem hunyhatunk
szemet az aggasztó tendenciák felett, melyek az Unió világpiaci részesedését
jellemzik – hívja fel a figyelmet a London Translations honlap, Nemzetközi
üzleti kapcsolatok oldalán olvasható egyik cikkében. A március 17-én, hétfőn
napvilágot látott cikk számos okot feltár a jelenség hátterében, de tény, hogy
az EU egy harmados autóipari részesedése mintegy tíz év alatt egy negyedre
zuhant.
Mialatt a recesszió végetérni
látszik, és a gazdaság is lassan, de biztosan rendeződik, a gazdasági
világválság utórezgéseit még kétségtelenül sokáig érezni fogjuk. Az adatok magukért beszélnek. A hivatalos mutatók alapján az EU-ban
állították elő a világ személyautó termelésének egy harmadát, 2000-ben 35,9,
2005-ben pedig 34,1 százalékát. Ez az arány 2012-re drámaian leesett, mintegy
26 százalékra.
Napjainkban az autóipar volt az
egyik szektor, melynek súlyos nehézségekkel kellett szembenéznie, habár ezeket
a nehézségeket nem csak a pénzügyi összeomlás jelentette. Andor László,
foglalkoztatásért, szociális ügyekért és a társadalmi összetartozásért felelős
európai biztos szerint az ipar jelentős szerkezeti változáson megy keresztül,
ami a globalizációnak és a nemzetközi határok megszűnésének köszönhető, és ez a
kereskedelemre is kihat – számol be a honlap. Az ilyen időkben a protekcionista
hozzáállás kifizetődő az üzletben. Az olyan blokkok, mint az Európai Unió is,
pedig összetartanak, hogy minél több tagállam vészelhesse át a nehéz időket
annyira sértetlenül, amennyire csak lehetséges.
A termelési trendek
megváltozásáért felelős számos tényező közül a legfontosabb a fejlődő országok
megnövekedett befolyása. Az ezredfordulót követő évtizedben a BRIC országok,
Brazília, Oroszország, India és Kína, részesedése a világpiacból 8,4
százalékról 33,5-re nőtt.
Kína Franciaországban
Akár a gazdasági válság okozta visszaesés, akár a
globalizációval járó ipari struktúraváltozás áll az EU autóiparának baljós
hanyatlása mögött, tény, hogy a fejlődő gazdaságok nem kímélik gyengülő riválisaikat.
A válságból való kilábalást kínáló külföldi tőke pedig lassan kiszorítja
Európát történelmi cégeiből.
A PSA Peugeot Citroën és a kínai Dongfeng 3 milliárd eurós tőkeegyesítésről egyezett meg
február 18-án, kedden, mellyel a francia autógyártó több időhöz juthat, hogy
üzletét ismét felvirágoztassa. Ez új vezetőséget is jelent, mellyel vége szakad
a két évszázadot meghatározó családi irányításnak. A Peugeot és a Dongfeng egyenlőre egy irány
egyezményt írt alá, tudta meg a Reuters két megbízható forrásból is az aláírás
február 19-ére, szerdára tervezett hivatalos bejelentése előtt.
Források:
http://www.londontranslations.co.uk/international-business-relations/globalisation-impacts-european-car-industry/
http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/international-business/asian-pacific-business/dongfeng-deal-buys-time-and-new-blood-for-peugeot/article16936464/
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése