Nem természeti katasztrófáról vagy a legújabb
tömegpusztító fegyverről van szó – a Stipster elnevezés csupán a svéd
társadalmi vállalkozókat takarja, amely kifejezés jelentése startup hipster. Skandináviában
egyedülálló üzleti kultúrája van az innovációnak és az együttműködésnek, így
egyre több társadalmi vállalkozó jelent meg. Ennek hagyománya azonban az Egyesült
Királyságból indult – írja a The Guardian.
Amellett, hogy Skandinávia az a hely, ahol
legboldogabban élnek az emberek, a skandináv országok társadalmai hagyományosan
nyitottak új megoldásokra. Dániában az állampolgárok 40 százaléka
önkénteskedik, a svéd gazdaság pedig a kis- és középvállalkozásokra koncentrál. Noha
csak az elmúlt években kezdődött a folyamat, Svédország kitűnő környezetet biztosít
a társadalmi vállalkozásoknak, lévén, hogy a fenntarthatóság, innováció és
nemek egyenlősége tekintetében a világ élvonalába tartozik. Ezen kívül a skandináv
országok a digitális innováció úttörői, nekik köszönhetjük többek között a
Skype-ot,a SoundCloud-ot és a Spotify-t is.
A fejlődés köszönhető a társadalmi befektetési
alapok és egyéb támogató intézmények létrehozásának is. A vállalkozások terjedésében pedig az
internet játszik nagy szerepet. Az elmúlt évszázadban létrejött jóléti rendszer
keretén belül az állam gondoskodott az állampolgárokról. Ez azonban változóban
van és ez nagyban hozzájárult a skandináv társadalmak nyitottságához, hiszen a
társadalmi vállalkozások tömik be ezeket a lyukakat. Így azok többnyire jóléti
kérdésekre fókuszálnak, mint például az oktatás, egészségügy, elveszett emberek
megtalálása és nők megsegítése a munkahelyen való előrehaladásban.
„Ha nagy leszek, társadalmi vállalkozó leszek!”
Nagy jövő áll a társadalmi vállalkozások előtt,
hiszen a fiatalok körében is egyre divatosabb ez a szakma. Nem utolsó sorban a
társadalom megváltoztatásának eszköze lehet a politika színterén is. Ezt jól
illusztrálja az egyik legnagyobb skandináv társadalmi vállalkozás az Ashoka cég
magyarázata is: „A társadalmi vállalkozók olyan egyének, akik rendszereket
megváltoztató megoldásokat
valósítanak meg, reflektálva a világ legsürgetőbb
társadalmi problémáira. Rendkívül tehetséges, kreatív és innovatív személyiségek,
akik kivételes alkotóerővel és elszántsággal tevékenykednek, tehetségüket a
társadalmi problémák széleskörű megoldásának szentelik,
aktív szerepet vállalnak a társadalomban.”
A fogyasztói
kultúrában való változást jelzi a vállalatok népszerűsége és számának
növekedése. Ma a kapzsiságot felváltotta a társadalmi törődés. Ez azonban nem
minden államban van így a térségben. Ahogy azt Sarah Prosser, a British Council
országigazgatója elmondta, van még hova fejlődnie a norvég társadalomnak. Itt kevésbé
értik meg, mire is való egy társadalmi vállalkozás. Ez pedig annak tudható be,
mert Norvégia Skandinávia leggazdagabb állama, így nincs szükség a hiányzó
állami szolgáltatások pótlására.
A British Council a világ vezető, kulturális
kapcsolatokkal foglalkozó szervezeteként nemzetközi lehetőségeket kínál az
Egyesült Királyság és egyéb országok fiataljainak, állampolgárainak,
intézményeinek arra, hogy egy nyitottabb, virágzóbb világot teremthessünk. A társadalmi
vállalatokat azért támogatják, mert segítségükkel olyan innovatív ötletek
születhetnek, melyek társadalmi és környezeti problémák megoldását hozhatják, a
fenntartható fejlődést támogatják és hosszú-távú, pozitív változást idéznek elő. Az
általuk létrehozott Social Enterprise Global elnevezésű programuk keretén belül
2009 óta 14 országban képezik a társadalmi vállalkozókat, NGO-kban
tevékenykedőket és közösségi vezetőket, hogy hatékonyabban folytathassák
munkájukat hazájukban.
About us: British Council and social enterprise
Scandimania: ’Stipsters’, digital innovation and
now, social business
Ashoka Magyarország
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése