A
holland származású Joris Luyendijk már fiatal kora óta szoros
kapcsolatot ápol az arab világgal, Kairóban
doktorált és számos könyvet írt a térségről, mint például
„A
good man sometimes hits his wife”,
amelyben az egyiptomi társadalmat mutatja be.
Az „Elkendőzött
valóság”
című könyvében a Közel-Keleten szerzett tudósítói élményeit,
tapasztalatait tárja az olvasó elé, egészen sajátos módon,
tabuk és köntörfal nélkül. A könyv rendkívül olvasmányos,
stílusa szókimondó, teljes objektivitással – már amenyirre
objektívnek lehet maradni a világban - igyekszik bemutatni a
nyugati média egyoldalúságát és elfogultságát, amely a
Közel-Keletről valótlan képet fest a világ más térségeiben. A
legfontosabb nemzetközi konfliktusok élményszerű bemutatásának
segítségével igyekszik szemléltetni az arab emberek
kiszolgáltatottságát, megaláztatását, állandó
fenyegetettségét.
A
könyv első fele az újságírással kapcsolatos általános
tévhitek eloszlatását célozza meg és szemlélteti, hogy
valójában a hírügynökségek a világ szeme és füle, melyek a
kész információt szépen „nyugati celofánba” csomagolva
kínálják az újságírónak/tudósítónak, akinek semmi más
dolga nincs, minthogy a helyszínről prezentáljon. A hír pedig
maga a showbussiness!
Természetesen
nem árult el nagy titkot az író de izgalmas sztorikkal
szemléltette, hogy a hírek nem a legfontosabb történésekről
számolnak be, szó sincs sajtószabadságról, a hír az, ami eltér
a mindennapostól és olyan ismeretlen világ esetén mint az arab, a
torzítás elkerülhetetlen.
A
könyv második felében a közismert, de ismét jól szemléltetett
izrael-palesztin konfliktust veszi alapul Joris és mutatja be a
modern média visszásságait. Hogyan határozza meg a világról
alkotott képünket a televízió: sosem tudhatjuk, mi az amit nem
látunk, amit viszont látni engednek, sokkal nagyobb hatást
gyakorol, mint amire az újságcikkek képesek. Ekkor érkezünk el a
számomra legjobban megalkotott részhez, amikor is az izraeli és
palesztin terminusok közti óriási különbséget mutatja be az
író. A médiaháború szimpátiaszavazásról szól, attól függően
tűnik fel jobb színben egyik vagy másik, hogy a média melyik fél
kifejezéseit vette át. „PR
fogalmakkal a holokauszt Izraelnek aranyat ér”,
ezáltal védtelennek tüntetheti fel magát, olyan országnak, amely
békét kíván. Izrael a szomszédos országok invázióit „megelőző
csapásként”
emlegeti, hadsereg nem „fellép”,
hanem „beavatkozik”,
a polgári áldozatok pedig „sajnálatos
tévedések”.
A
könyv legfontosabb mondanivalója, hogy mi, a nyugati demokráciákban
szocializálódó emberek tisztában vagyunk/lehetünk-e azzal, hogy
mi folyik valójában az arab világban? És Joris válasza
kétségtelenül az, hogy fogalmunk sincs minderről, és korántsem
vagyunk olyan tájékozottak, mint hisszük, ami nem meglepő, hiszen
a Közel-Keleten „divatos” diktatórikus rendszerek esetében a
valóságot tükröző újságírás nem lehetséges.
A
könyv második felénél egy kicsit túl soknak, egysíkúnak és
egyértelműnek tűntek a történetek de a vége felé ismét
izgalmassá vált és összességében elmondhatom, örülök, hogy
elolvastam. A leginkább az tetszett benne, amilyen leplezetlenül ír
és kritizálja nemcsak a nyugati médiát de hasonló őszinteséggel
alkalmaz önmagával szemben is öniróniát. Olykor ez az önirónia
már-már haraggá csapott át, amit az író önmagával szemben
viseltetett, miszerint nemcsak, hogy nem szentelt elég figyelmet az
arab világgal kapcsolatos pozitív élményeire, de ő is segített
fenntartani a képet, hogy az arabok félelmetesek, veszélyesek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése