Joris, mint a mesebeli Kis herceg kereste az igazságot, csak
nem saját bolygóján, hanem a Közel-Keleten. Az évek múlásával ráébredt, hogy felelősséggel tartozna rózsájáért, azonban
ez egyáltalán nem volt olyan könnyű mint amilyennek látszott. Sok akadály jött
szembe vele azon az úton, melyen megpróbált maga is pártatlan lenni, minden
álláspontot megmutatni, de valamire rá kellett ébrednie: „Sohasem tudhatod, mi
az, amit nem látsz; amit viszont látni engednek, az sokkal nagyobb hatást
gyakorol, mint amire az újságcikkek vagy rádiótudósítások képesek.”
A félév során
sokat hallhattuk, hogy mi lenne egy külpolitikai újságíró feladata: tekintsen
az események mögé és lássa meg az összefüggéseket a történések hátterében. Tehát
valami hasonlót kellene tennie egy újságírónak, mint Luyendijk? Amilyen bizonytalan
volt ő is, ugyanolyan bizonytalan állapotban hagyta az olvasót is. A kérdések
maradtak. Miért manipulálják egyes országok a médiát? Miért ilyen hiszékeny a
közönség? Miért nem lehet árnyalni a képet? Létezik egyáltalán korrekt és
pártatlan ábrázolása a konfliktushelyzeteknek?
A megdöbbentő a
manipuláció mértéke volt és az, hogy erre ráébredve hogyan próbált volna
hozzáállásán változtanti Luyendijk. Ebben azonban megakadályozta a szerkesztő igénye, a vágóolló törvénye, élete féltése és legvégül fásultsága. Nem is érdemes híradót néznie egy
európainak, hiszen, úgysem a valóságot látja a képeken, hanem annak torzított
verzióját? Egyáltalán van olyan, hogy igazság? Ezekre a kérdésekre kereste a
választ a szerző az Elkendőzött valóság, közelkép a Közel-Keletről című
könyvében. A lényeg azonban – a világ kameráinak és így a világ olvasóközönségének többségének szeme előtt egyelőre – láthatatlan
marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése