Színház
az egész világ, mondhatnánk, és ez különösen igaz a média
világára. Mi vagyunk a közönség, a riportalanyok színészek,
minden(ki) más csak díszlet. Minél véresebb a díszlet, annál
jobb az előadás és jobban fogynak a jegyek („If
it bleeds, it leads”).
Bennem ezt a benyomást keltette az Elkendőzött valóság. Korábban
is voltak persze fenntartásaim a média pártatlanságát és
őszinteségét illetően, de a könyv elolvasása után tudatosult
csak bennem, hogy mennyire manipulatív is valójában.
Joris
Luyendijk holland tudósító 5 évet töltött a Közel-Kelet
különböző országaiban, hogy az ottani történésekről
tájékoztassa a nagyvilágot. Ezalatt az idő alatt ő is részese
volt annak a torz képnek a fenntartásában, amelyet a média a
Közel-Keletről alkotott. Közben lépten-nyomon olyan történetekkel
találkozott, melyek nem illettek ebbe a képbe, így ezekről nem
írhatott az újságokban, vagy ha mégis, akkor csak azok
háttérrovatában. Könyvében ezeket a történeteket gyűjtötte
össze.
Talán
nem én vagyok az egyetlen, aki naivan úgy gondolta, hogy a
tudósítók első kézből, saját tapasztalataik alapján adnak
hírt az eseményekről. De ezt az elképzelést a könyv már az
elején megcáfolta, és kiderült, hogy a „tudósítók”
igazából nem is tudósítanak, hanem általában egy hotelszobában
ülve a hírügynökségek híreiből rakosgatják össze saját
híreiket. Az, hogy a hírügynökségek egyáltalán mit tekintenek
hírértékűnek, már eleve kiragad egy kis szeletet a valóságból,
ami még további szűrökön megy keresztül, mire hír lesz belőle.
Mi pedig, akikhez ezek a hírek eljutnak, elhisszük, hogy ez a kis
szelet minden, ami a világban történik.
A
legmeghökkentőbb számomra a tévés hírközlés bemutatása volt.
Ami az esti híradóban egy spontán felvételnek tűnik, az a
valóságban egy előre gondosan megtervezett jelenet. Romok alá
dugdosott gyerekruhák, parancsszóra síró édesanyák és
begyakorolt szöveget felmondó riportalanyok, csak hogy néhányat
kiemeljek a tévések eszköztárából. Ha pár ember az utcán
autókat gyújtogat és erről felvétel is készül, az biztos benne
lesz a hírekben, mondván „X országban forradalom van”. Azt
azonban senki nem látja, hogy körülöttük nincs egy lélek sem az
utcán. Egy rendkívüli történés kiragadásával máris
elhitethetik velünk, hogy ott ez a normális, főleg ha az
ellenkezőjéről sehol sincs hír. Márpedig általában nincs, az
unalmas hétköznapokból nem lehet híreket csinálni.
Volt
olyan része is a könyvnek, amely alátámasztotta korábbi
véleményemet, például az izraeli-palesztin konfliktus kapcsán.
Eddig is úgy gondoltam, hogy a médiában nagyon egyoldalúan
jelenik meg a konfliktus és a szerepek kiosztásánál általában
Izrael kapja az áldozatét. Izrael ugyanis rájött, hogy ez egy új
típusú háború, melyet a médián keresztül vívnak és ennek
megfelelően mindent meg is tesz az áldozatszerep megtartásáért
és a nyugati közvélemény megnyeréséért. (A „They
are killing innocent Jews!”
mondat minden más érvet lesöpör az asztalról.) Itt jön be a
képbe a szóhasználat fontossága is, ugyanis egyáltalán nem
mindegy, hogy a hírekben terroristákról vagy szabadságharcosokról,
megszállásról vagy felszabadításról, arabokról vagy
muszlimokról, zsidókról vagy izraeliekről van-e szó.
Összességében
nagyon élveztem a könyvet, sok dologra rávilágított, amiken
magamtól nem gondolkodtam volna. Ettől kezdve egészen más szemmel
tekintek a médiára és az egész Közel-Keletre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése