2017. április 5., szerda

Korea: A megold(hat)atlan geopolitikai sakkrejtvény

Mindössze egy nappal Donald Trump amerikai-, és Hszi Csin-ping kínai elnök április 6-i floridai találkozója előtt Észak-Korea ismét sikeres atomrobbantást hajtott végre a Japán-tenger területén. Phenjan e legújabb erőfitogtatási akciójával sokadszorra is megüzente a világnak: a koreai félsziget sorsának végleges rendezése 1953 óta egyre türelmetlenebbül várat magára, és minél később hívják a „nagyok” a koreai kérdést tárgyaló asztalhoz Kim Dzsong Unt, mint egyenrangú partnert, utóbbi annál elrettentőbb eszközökhöz fog nyúlni a meghívás és a megoldás kikényszerítése végett. De vajon létezik-e egyáltalán megoldás erre a közel 70 éves ázsiai geopolitikai sakkjátékra?

Észak-Korea helyzete és álláspontja egyértelmű: mivel az 1953. július 27-én megkötött tűzszüneti egyezményt Észak-Korea és –Dél-Korea és az ENSZ szövetségesek nevében- az USA írta alá, a végleges megoldás kidolgozása is Észak-Korea és az USA feladata. Minden egyes atomrobbantás egyértelmű üzenet az Egyesült Államok felé, miszerint Phenjan ereje teljében lévő szereplő a nemzetközi színtéren, aki-, és akinek beleegyezése nélkül nem lehet a félsziget sorsáról rendelkezni. Márpedig Phenjan számára az egyetlen elfogadható opció az északi vezetéssel újraegyesülő Korea, ezt azonban sem az Amerika vezette nyugati világ, sem pedig maga Dél-Korea nem fogadja el.

Az Egyesült Államok már az Obama kormányzás idején is komoly gazdasági szankciókkal sújtotta Észak-Koreát nukleáris programja miatt, valamint jelentős nyomásgyakorlással igyekezett Kínát is rábírni az Észak-Koreával való kereskedelem korlátozására. Ezen felül 2016 júliusában az amerikai vezetésnek sikerült meggyőznie Dél-Koreát az amerikai rakétavédelmi rendszer elemét képező THAAD rendszer egy ütegének betelepítéséről, mely az észak-koreai nukleáris veszélyt hivatott elhárítani- amellett persze, hogy az amerikai katonai befolyást is növeli a térségben, Kína, Oroszország, és Észak-Korea legnagyobb bosszúságára. Az immáron Trump vezette USA az elnök elmondása alapján „egyedül is elbánik Észak-Koreával”, a tervek szerint még keményebb gazdasági szankciókkal kívánja teljesen elvágni a globális pénzügyi rendszertől Phenjant, valamint tovább fokozná az amerikai katonai jelenlétet Dél-Koreában és Japánban.

A jelenlegi USA álláspont a valóságban azonban sajnos nem ilyen kristálytiszta. Az elnök melletti külügyi szakértők és tanácsadók megoszlanak az észak-koreai kérdés kezelésében: az egyik csoport szerint rendkívül kockázatos akár gazdasági szankciókkal, akár megelőző katonai csapásokkal tovább hergelni a Kim-rezsimet, és a megbékítésre kellene koncentrálni, míg a másik csoport szerint a korábbiaknál erőteljesebb retorikával és lépésekkel rá kell bírni Észak-Koreát arra, hogy a számára 2 legfontosabb tényező egyikéről mondjon le: vagy a Kim-rezsimről, vagy az atomprogramról. Donald Trump kijelentését, miszerint Amerika egyedül is megbirkózik Phenjannal, maga az amerikai stratégiai erők parancsnoksága is vitatja, szerintük nem létezik olyan reális forgatókönyv, amiben a kelet-ázsiai térség legmeghatározóbb hatalma, azaz Kína nélkül rendezni lehet a koreai félsziget kérdését.  

Kínát komoly gazdasági érdekek fűzik a Koreai-félsziget egészéhez. Az észak-koreai kereskedelem 90%-ának Kína a lebonyolítója- a gazdasági szankciók ellenére-, ő Phenjan legnagyobb olaj-, és fegyverbeszállítója, valamint a déli állammal is szoros kereskedelmi kapcsolatot ápol. Geopolitikai szempontból számára mindig is a megosztott Korea koncepciója volt a legelőnyösebb, ezért nem kötelezte, és nem is fogja elkötelezni magát egyik oldal mellett sem. Ha ugyanis az északi rezsim a gazdasági megfojtás vagy akár az amerikai katonai megelőző lépések hatására összeomlik, a helyére pedig egy, az USA-val jobb kapcsolatokat ápoló rezsim kerül, vagy a két Korea déli, Amerika-barát vezetéssel újraegyesül, akkor két nemzetbiztonsági problémával „gazdagodna” Peking.  Az egyik az észak-koreai menekültek számának ugrásszerű emelkedése Kínában, a másik Dél-Korea befolyásának növekedése, amely végső soron az amerikai befolyás további növekedését jelentené Kelet-Ázsiában.

A THAAD betelepítése miatt, amely felborította a korábbi, Kína számára előnyös stratégiai egyensúlyt, már feszültté vált a kapcsolat Dél-Korea és Kína között, melynek jeleként Peking meghirdette a legnagyobb dél-koreai családi óriásvállalkozás, a Lotte Group, majd számos dél-koreai termék bojkottját 2017 márciusában, a feszültség pedig azóta sem csökkent. Márpedig Dél-Koreának és Japánnak (akinek kizárólagos gazdasági övezetét a keleti-tengeren már sokadszorra sérti meg Észak-Korea az atomfegyver kísérletekkel) is saját biztonsága érdekében két lehetősége van Észak-Koreával szemben, és mindkettő sérti a kínai érdekeket: az egyik az amerikai katonai jelenlétre való támaszkodás, és ennek további erősítése, a másik a saját atomprogram beindítása, mellyel a realista nemzetközi kapcsolati elméletből ismert biztonsági dilemma kockázatai csak még tovább nőnének.

Amint az jól látható, a Korea kérdés egy olyan összetett hatalmi játék, ahol komolyan egymásnak feszülnek az amerikai, a kínai, a japán, a dél-koreai, és az észak-koreai geopolitikai, biztonsági és gazdasági érdekek, ezek összeegyeztetése pedig korunk legnagyobb diplomáciai feladata lesz, ha és amennyiben a szereplők egyáltalán el tudnak jutni a tárgyalóasztalig. Ennek a hosszú útnak az egyik első lépése lehet az április 6-i floridai amerikai-kínai találkozó. 

Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése