Tudósítás
konferenciáról
A
Beszélgetések a jövőről – A történelem
nem ért véget című kerekasztal beszélgetésen a résztvevők a jelenkori
geopolitikai kihívásokról értekeztek. Nemzetközi kontextusból kiindulva tették
fel a kérdést, hogy hol van Magyarország helye a mai világrendben, és
értékelték az ország magatartását. Minden felszólaló egyértelműen és egyhangúan
elítélte az ország hintapolitikáját és keletre orientálódását, azzal indokolva,
hogy a keleti út semmi jót nem ígér Magyarország számára. Cikkemben én azonban
nem erre, hanem a „kontextusra”, a nemzetközi rendszer jelenlegi helyzetére és
kihívásaira szeretnék koncentrálni. A nemzetközi rendszer ugyanis alapvetően
meghatározza és korlátozza egy állam külpolitikai mozgásterét. Különösen
jelentős ez Magyarország esetében, mivel a nyugati és keleti civilizáció
határán fekszik. A nyugat és kelet közti lavírozás problémája nem idegen a
magyar gondolkodástól, mondhatni az egész történelmünket ez határozta meg. A köztük
zajló hatalmi vetélkedés és annak kimenetele – a hidegháború lezárulta után is
– alapvetően determinálja tehát Magyarország sorsát, ezért elkerülhetetlen
foglalkozni vele.
A fennálló rendszer kihívói
A
jelenlegi liberális világrend válságban van, egy új fegyverkezési verseny,
egyesek szerint egyenesen egy új hidegháború van kibontakozóban. A bipoláris
rend lezárulta után az Amerikai Egyesült Államok egyedüli hegemónként tartja
fent a rendszert, melynek költségeit javarészt ő állja. A többi szereplő nem
vállal súlyának megfelelő részt a terhekből, nincsen igazságos tehermegosztás,
Amerika pedig egyre vonakodóbban finanszírozza a költségeket. Győrffy Dóra
szerint a jelenleg megfigyelhető instabilitás tipikusan a hegemónváltás előtti
időszakra jellemző és az új világrend kialakulása előtti átmenetnek köszönhető.
Eszerint az amerikai hegemónia lecsengőben van, de ki veszi át a helyét? A
rendszer fő kihívói Oroszország és Kína. Oroszország a jaltai rendszer
bipolarizmusát tartja ideálisnak és visszaállítandónak, a közép- és
kelet-európai érdekszférájának biztosításával. Ennél nagyobb ambíciói azonban
nincsenek. Ezzel szemben Kínának nyíltan felvállalt hegemón törekvései vannak,
2050-re a világ vezető hatalmává kíván válni. Ezt támasztja alá a nagymértékű
fegyverkezés, különösen a flottaépítés üteme és volumene, mely a globális
fellépés igényére és potenciáljára enged következtetni. Az angolszász
geopolitikai iskola szerint a hegemónná váláshoz elengedhetetlen a tengerek
feletti uralom, ezzel megindokolható Kína flottaépítési tevékenysége. Mackinder
Heartland elmélete szerint viszont a világuralom az eurázsiai térség fölötti
uralom függvénye, ez egy orosz-kínai katonai szövetséggel biztosítható lenne. A
szakértők között nem volt egyetértés abban, hogy egy ilyen Peking-Moszkva
tengely létezik-e és mennyire erős. Győrffy Dóra szerint a két állam közti
közeledés megfigyelhető, de jelentős érdekütközések vannak köztük, például a
közép-ázsiai térségben. Káncz Csaba szerint stabil biztonságpolitikai tengely
van köztük, ezzel szemben Rácz András szerint a kapcsolatuk egyáltalán nem
stabil, és Oroszország egy Kína felől érkező támadás eshetőségére készül.
A nemzetközi rendszer jellege
Ha
abból indulunk ki, hogy a hegemón által létrehozott nemzetközi rendszer jellege
alapvetően a belpolitikai rendszerét tükrözi le, akkor következtetni tudunk,
hogy milyen lenne egy Kína által létrehozott világrend. Az USA egy liberális
demokrácia, az általa létrehozott rendszer is ilyen: az államok nemzetközi
szervezetek keretein belül képviselik magukat, a legfőbb szereplő az ENSZ,
melynek közgyűlésén minden állam részt vehet a döntéshozatalban. A nemzetközi
kapcsolatok a nemzetközi jog normáin és szabályain, az államok egyenlőségén, az
erőszak és agresszió tilalmának elvein nyugszanak. Ezzel szemben Kína egy
autoriter rendszer, hiányoznak belőle azok a rendszerszintű fékek és
ellensúlyok, melyek az egyszemélyi döntéshozatalt korlátoznák. A nemzetközi
kapcsolatokhoz való hozzáállása is eltérő: a multilaterális együttműködés
helyett a bilaterális tárgyalásokat preferálja, elérve így, hogy a gazdaságilag
tőle függő államokkal egyenként tárgyalva azoknak ne is lehessen lehetőségük
ellentmondani neki. Az általa kialakított rendszert a volt szovjet blokk
dinamikájához hasonlóan tudom elképzelni: a tagállamok erőteljesen a központi
hatalomtól függnek és a tagok egymás közti kapcsolatai elhanyagolhatóak. A
nemzetközi intézmények meglévő struktúrája alapján Kína egy saját
institucionális rendszer kiépítésén fáradozik, mely hosszú távon elképzelhető,
hogy a jelenlegi együttműködési fórumok kiüresedéséhez vezet. Kína a nemzetközi
jogot is sajátosan, a saját érdekei szerint értelmezi és nem kizárható, hogy a
jövőben az agressziótól sem riad vissza.
A
fennálló világrend megőrzése tehát a béke, stabilitás és szabadság megőrzését
jelenti, mely minden liberális demokrácia mellett elkötelezett állam érdeke és
mindannyiuk részvételével kellene történjen. Magyarországnak is a rendszer
fenntartásán és nem a bomlasztásán kéne dolgoznia. A szakértők arra
figyelmeztetnek, hogy habár Magyarország konstruktív hozzájárulása kicsi, a
gazdasági teljesítménnyel egyenértékű, romboló képessége azonban sokkal
nagyobb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése