Joris Luyendijk holland tudósító az Elkendőzött valóság című regényében
osztja meg a világgal több, mint 5 év alatt szerzett tudását a Közel-Keleten. Fiatalon
és tapasztalat hiányában kerül a misztikus térségbe, ahol elsősorban „az utca
emberét” akarja megszólaltatni, azonban minél többet tapasztal, annál kevesebbet
ért és annál inkább fedez fel egy szakadékot a valóság és a média által
alkotott kép között. Provokatív könyvével és meghökkentő történeteivel Luyendijk
lerántja a leplet a nyugati médiáról és annak egyoldalú, félrevezető működéséről,
valamint megmutatja mitől is lesz hír a hír.
A szerző elsődleges célja az arab világ
eltorzításának megszüntetése és a térséggel szembeni sztereotípiák felszámolása.
Mivel nem ismerjük úgy ezt a világot, mint sajátunkat, ezért az ezen térségből
érkező hírek is másképp hatnak ránk, Luyendijk ezt már ott tarkózkodása alatt
felismervén megfogadja, hogy igyekszik bemutatni az arab világ kevésbé ismert,
emberi oldalát is, melyben kedvelt eszközei a helyiek által mesélt viccek. Már
maga az „arab világ” kifejezést sem tartja helytállónak, hiszen ezen világban
országok között és országokon belül is egyaránt vannak konfliktusok a
különbözőségek miatt, az arab nyelv sokszínűségéről nem is beszélve. A
híradások azonban csak azt engedik látni, ami eltér a mindennapostól és ami a
szaknyelvben „fit to print”, s azokat a történeteket részesítik előnyben,
amelyek erősítik és alátámasztják a már kialakult, de roppant leegyszerűsített
nyugati nézeteket.
Számomra szimpatikus volt, hogy Luyendijk már
az elejétől kezdve saját magáról is „kendőzetlenül” írt, s nem titkolta a saját
szakmai, vagy éppen emberi tudatlanságát sem. Ebből kiindulva a könyv legtöbb
része is kiszínezés nélkül mutatja be a nyers valóságot és betekintést enged a
helyiek – számunkra néha hihetetlen – életébe. Valóságos embereket szólaltat
meg és bepillantást enged a mindennapokba, ezzel pedig hitelessé teszi az
olvasó számára a leírtakat.
A szerző kiemelten foglalkozik még a
diktatúrákkal, a korrupcióval és ezek hírgyártásra gyakorolt hatásával. Ugyanis
hiába szeretné egy riporter leírni az igazságot, ha a diktatúra (amelyet a könyvben
Irak testesít meg) tele van úgynevezett fehér foltokkal. Ezért egy tudósító
munkája jóval nehezebb egy ilyen diktatúrában, ahol nincs közvéleménykutatás,
nem lehet adatokkal vagy statisztikákkal alátámasztani a híreket, ami így már
kétséges, hogy hír-e egyáltalán. Az emberek félelmükben nem mernek beszélni
vagy csak a propagandát szavalják, így ebben az esetben sem az igazság
leírásáról van szó, hanem csak futószalagon történő hírgyártásról. A diktatúra
tehát hatalmas akadály a nyugati riporterek számára, azonban mindeközben a
legfontosabb téma is, amelyről hírt kellene adni a Közel-Kelettel kapcsolatban.
Luyendijk szerint először a diktatúra igazi arcát kellene megmutatni és csak
utána lehet rátérni a kivételekre, amelyek a hírek, s ezért a szerző célja
megmutatni, hogy milyenek a mindennapok egy diktatúra szorításában.
Összességében elmondható, hogy a könyv
élvezetes és meglepő olvasmány, amely elgondolkodtat a világról, amelyben
élünk, illetve arról a média által alakított világról, amelyet el akarnak
hitetni velünk. A könyv kardinális üzenete, hogy egyáltalán nem vagyunk olyan
tájékozottak, mint amilyennek gondoljuk magunkat, valamint az általunk látott
kép is különböző érdekek mentén alakítva, torzítva jut el hozzánk. Mindezek
után önkéntelenül is felmerül bennünk a kérdés, hogy mi az igazság, azonban ha
Joris Luyendijk leírta volna a teljes valóságot, a könyv nem lenne a kezünkben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése