Identitásválság és kultúrák keveredése Macedóniában
Az 1991-ben megalakult Macedónia, a
mai napig a Balkán egyik legellentmondásosabb államának mondható. Az ország Nagy
Sándor hajdani birodalma után nevezte el magát, annak ellenére, hogy
tulajdonképpen a volt Jugoszláv Köztársaság egyik egyszerű utódállama. Emiatt a
jobboldali vezetés 2006-tól makedón identitás kialakítását a nemlétező kultúra
és történelem hangsúlyozására építette. A fővárosban hatalmas építkezések
kezdődtek, Nagy Sándor után neveztek el minden fontosabb utat, teret és
középületet. Macedónia másik érdekes vonása, hogy kulturálisan is megosztott,
hiszen népességének fele ortodox keresztény, míg másik fele muszlim vallású.
Ha
európaiként Macedónia fővárosába, Skopjéba utazunk igen ambivalens érzésekkel
térhetünk haza. Ennek legfőbb oka a mesterségesen kialakított identitás és a kulturális
sokszínűség, amely jellemzi az országot.
Ha
a belvárosban barangolunk elhaladhatunk Nagy Sándor gigantikus lovasszobra mellett,
mely szintén az ő neve által fémjelzett főtér közepén áll, átsétálhatunk az
ókori mintára készült makedón hősöket ábrázoló diadalív alatt, nemsokkal arrébb
megcsodálhatjuk Cirill és Metód szobrát, mely mellett rögtön I. Jusztiniánusz
császár foglal helyet, aki a főváros közelében született. Az első benyomásunk
az lehet, hogy ezek a macedónok nagyon be akarnak bizonyítani valamit, ha hegyén
hátán halmozzák történelmi gyökereiket igazoló emlékműveiket.
Láthatjuk,
hogy van itt bizánci, szláv és makedón örökség is. Vagyis még ők sem döntötték
el igazából kik is valójában. Ez valószínűleg lehetetlenség is lenne, annak
fényében, hogy a nyelvében egyértelműen szláv népesség, aki ortodox hagyományokkal
rendelkezik valójában nem is Nagy Sándor leszármazottja. Ennek ellenére a nacionalista
politikai vezetés a kulturálisan is különböző nemzetet a makedón kulturális tradíciókkal
akarta egybekovácsolni. Ez többé kevésbé sikerült is.
A
kulturális megosztottság azonban továbbra is meghatározó jellemezője az
országnak. A lakosság fele ugyanis muszlim vallású, ennek ellenére jól
megférnek az ortodox keresztények mellett. Teljesen természetesnek számít, az
utcán férje kíséretében sétálgató fejkendős asszony, akiről azonban megállapíthatjuk,
hogy biztosan nem „makedón”.
Macedóniáról
tehát végeredményben azt a következtetést vonhatjuk le, hogy kicsit szláv, kicsit
muszlim, de semmiképpen se makedón.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése