2019. május 20., hétfő

Információs hadviselés – A Nyugat Achilles-sarka


2019 különleges év a NATO történetében, hiszen idén ünnepli 70. évfordulóját a Szövetség, melyhez pont 20 éve csatlakozott Magyarország és Lengyelország is. Ennek apropóján pedig megrendezésre került a Varsói Egyetem szervezésében a NATOversity szimulációs játék 2019. május 9-10. között a Varsóban található Facebook székházban lengyel és magyar hallgatók részvételével. A két napos rendezvény során a figyelem középpontjába a 21. században felmerülő olyan biztonsági kihívások kerültek, mint a hibrid hadviselés, a dezinformáció elleni küzdelem, a fake news veszélyei vagy a kiberbiztonság fontossága. 

NATOversity szimulációs játék

Az első napon három fős csapatokban kellett tíz NATO tagállamot képviselnünk. A szimulációs játék kiindulópontját az adta, hogy az Észtországban élő Red kisebbség egy NATO-ellenes dezinformációs médiakampányba kezdett, társadalmi feszültséget és elégedetlenséget keltve ezzel az országban, valamint veszélyeztetve a Szövetség egységét és hitelességét. Az indulatokat tovább fokozta egy a közelmúltban bekövetkezett eset, amely során ismeretlen személyek két brit katonát támadtak meg, akik közül az egyik súlyos sérüléseket szenvedett. A helyzet komolyságát tükrözte annak félelme is, hogy Észtország kiléphet a NATO-ból, ha a tagállamok nem hoznak megfelelő lépéseket a probléma kezelésére. Az aggodalmat az se enyhítette, hogy Narva város lakói népszavazás útján deklarálták az Észtországtól való elszakadásuk és a Redhez való csatlakozásuk szándékát.  

A vita középpontjában az állt, hogy a Szövetségnek hogyan kellene reagálnia a szituációra, illetve életbe lépjen-e az Észak Atlanti Szerződés 5. cikke, melynek értelmében a NATO kollektív védelmet nyújt a tagjai számára fegyveres támadás esetén. A tagállamok küldöttjei figyelembe véve egyrészt országuk érdekeit, másrészt a Reddel való gazdasági és politikai kapcsolatokat, eltérő véleményen voltak a kérdésben, ami megnehezítette egy közös cselekvési terv elfogadását. Természetesen minden képviselő egyértelműen elutasította az illegitimnek nyilvánított referendumot és támogatását fejezte ki Észtország felé. 

Számos vitarendezési javaslat merült fel a tárgyalás során. Németország és Franciaország óvatosabb lépéseket és további konzultációt szorgalmazott a NATO tagállamokkal és a Red vezetőkkel. Kihangsúlyozták, hogy szükség lenne egy békéltető bizottság létrehozására, ami közvetítene az észt kormány és a szeparatista kisebbség között, ezenkívül érdemes lenne felállítani egy független vizsgálóbizottságot is a brit katonákat megtámadó személyek felülvizsgálatára, azonban a fegyveres beavatkozást szükségtelennek tartották. Ezzel szemben a balti államok és Lengyelország erőteljesebb fellépést sürgettek a NATO csapatok fokozott jelenlétével a térségben. Végül konkrét megoldás nem született, azonban az 5. cikkely azonnali aktiválását elvetették a résztvevők. A nap végén Marosfi Gábor, a NATO állandó küldöttségének helyettes vezetője kiértékelte a játék tapasztalatait rávezetve minket arra, hogyan is zajlik a valóságban a tagállamok közötti egyeztetés.

Putyin dezinformációs propagandagépezete

A második napon neves újságírók és biztonságpolitikai szakértők előadásait hallgathattuk meg Oroszország információs hadviseléséről. Putyin a konzervatív értékek, a család, a keleti kereszténység és az orosz nemzet védelmezőjeként erkölcsi harcot folytat a Nyugattal szemben. Miután az USA-nak kétségtelen gazdasági, technikai és katonai fölénye van az oroszokkal szemben, illetve a soft power (például a kulturális termékek fogyasztása) területén is előnyt élvez, ezért Moszkva egyetlen igazán ütőképes kártyája az orosz sharp power lehet, vagyis a manipulatív információk kontrollálhatatlan terjesztése egy másik állam belpolitikájának a befolyásolására, amire a nyugati civilizáció meglehetősen érzékeny.

A Kreml geopolitikai célja nem más, mint az orosz befolyás növelése párhuzamosan a transzatlanti egység bomlasztásával és az EU gyengítésével. A NATO azóta jelent elsődleges fenyegetést Oroszországnak, mióta katonai erejével benyomult az orosz érdekszférába hadihajók elhelyezésével a Fekete-tengeren, gyorsreagálású erők felállításával a balti államokban, valamint rakétavédelmi rendszerek telepítésével Romániában és Lengyelországban. Ezenfelül prioritást élvez még az orosz érdekekben Ukrajna és a környező régió destabilizálása, amivel legitimálni tudja a Krím-félsziget annektálását, továbbá az orosz-ellenes szankciók megszüntetése.

A célok eléréséhez számtalan eszközt bevet Oroszország, többek között államilag szponzorálja a kiberterrorizmust, a mesterséges intelligencia és az internetes trollok felhasználásával információs támadásokat indít a közösségi oldalakon keresztül vagy beavatkozik más országokban zajló elnökválasztásokba. Mindemellett kapcsolatot ápol szélsőjobb –és baloldali, paramilitáris, fundamentalista és ultrakonzervatív európai szervezetekkel, ráadásul a közép-kelet-európai pro-orosz kormányok és pártok is kiszolgálják Putyint, ami visszavezethető a demokratikus intézményrendszerek meggyengülésére és az Oroszországhoz való szorosabb kötődésre a közös történelmi múlt miatt.

A Nyugat felismerve a probléma jelentőségét különböző védekezési stratégiákat dolgozott ki az álhírek ellen. Mikro szinten fontos előmozdítani a saját tudatos médiafogyasztásunkat, amiben az oktatás sokat segíthet. Érdemes több forrásból tájékozódni, objektíven olvasni, kritikusan kezelni az ismeretlen weboldalakat és anonim szerzőket, ezenkívül hasznos lehet ellenőrizni az információk hitelességét és aktualitását a cikkben idézett eredeti dokumentumok megkeresésével. Nekünk is van felelősségünk abban, hogy mit osztunk meg, ezért figyeljünk oda arra, hogy csak megbízható híreket terjesszünk az ismerőseink körében. Mezzo szinten kulcsfontosságú azoknak a fake news-t fogyasztó csoportoknak a felismerése, amelyek támogatják a dezinformáció elszaporodását, ami ellen az egyes politikai csoportok, a média és a minőségi híreket képviselő újságírók is sokat tehetnek. Makro szinten a leghatékonyabb megoldást olyan riasztó rendszerek aktiválása jelentheti, amelyek képesek azonosítani az álhíreket a közösségi média platformok figyelésével és szabályozásával, valamint támadás esetén értesíteni tudják a hatóságokat és az adminisztrátorokat. A jól képzett IT szakemberek mellett célravezető lehet együttműködni olyan vezető szolgáltatókkal is, mint a Facebook, a Google vagy a Twitter, illetve pénzbírsággal vagy akár börtönbüntetéssel sújtani a hamis hírekért felelős csoportokat. Összességében elmondható, hogy mindannyiunknak felelőssége van abban, hogy hogyan állunk ehhez a problémához, ugyanis minél több javaslatot tartunk be, annál kisebb eséllyel válunk az információs hadviselés áldozataivá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése