Aktiváljuk-e az 5. cikkelyt?
Lengyelország
és Magyarország NATO tagságának 20 éves évfordulója alkalmából 2019. május
9-10-én Varsóban egy NATOversity elnevezésű szimulációs játékot rendeztek
lengyel és magyar diákok részvételével. A program első napján zajlott maga a
szimuláció, a második napon előadások voltak dezinformáció
és fake news témakörben.
NATO szimulációs játék
A
szimuláció kiindulási szituációja az volt, hogy Észtországban Red nevű ország dezinformációs kampányt
folytat, melynek eredményeként az észt társadalom egyre inkább NATO ellenessé
válik, és félő, hogy az ország esetleg ki akar lépni a szövetségből. A folyamat
addig fajult, hogy kér brit NATO katonát megtámadtak és egyikük súlyos
sérüléseket szenvedett. A diákoknak a tagállamokat képviselve ismertetniük
kellett országuk álláspontját a problémáról, és meg kellett tárgyalniuk, hogyan
reagáljon a helyzetre a szervezet. Vezessenek be erősebb gazdasági szankciókat Reddel szemben, küldjenek további
csapatokat Észtországba, vagy esetleg aktiválják az 5. cikkelyt? A tárgyalások
közben jött az információ, hogy Észtország keleti határánál fekvő Navra
városában illegális népszavazást tartottak és deklarálták elszakadási
szándékukat, ezzel egy időben Redhez
való csatlakozásukat. A város
lakosságának többsége Red
nemzetiségéhez tartozik. A diákoknak erre a kiélesedett válsághelyzetre kellett
reagálniuk: Észtország a kollektív védelemre hivatkozva segítséget, pénzügyi
támogatást és további csapatok telepítését kérte a NATO-tól Red jövőbeli agressziójától tartva. A
tagországok egyhangúan illegitimnek ítélték a népszavazást és deklarálták, hogy
nem fogadják el annak eredményét, illetve szolidaritásukról biztosították
Észtországot. A balti országok és Lengyelország kijelentették, hogy a közös
fenyegetettség érzése miatt minden kért segítséget hajlandóak megadni. Ezzel
szemben Németország megfontoltságra intett és azt hangsúlyozta, hogy katonai
agresszió egyelőre nem történt Red részéről,
így a fegyveres reakció szükségtelen és túlzó. Ehelyett egy békéltető bizottság
felállítását javasolta, mely az észt kormány és a szakadárok között közvetítve
békésen oldaná meg a konfliktust. Észtország erre egyenesen a NATO
létjogosultságát és a németek elköteleződését kérdőjelezte meg. Franciaország
szintén a békés, párbeszéd útján való megoldást támogatta, ugyanakkor
kijelentette, hogy a válság súlyosbodása esetén, végső megoldásként aktiválható
az 5. cikkely. Ami a szimulációban történt nagyon is valóságos, ugyanis az 5.
cikk aktiválása korántsem egyértelmű.
A kollektív védelem és az 5.
cikkely
A
NATO lényegi eleme a kollektív védelem fogalma, mely a szervezet alapítószerződésében,
az Észak Atlanti Szerződés 5. cikkelyében van megfogalmazva. Az 5. cikkely
szerint a szervezet egyik tagja elleni fegyveres támadás az összes szövetséges
elleni támadásnak minősül, ennélfogva egyénileg és közösen is a megtámadott fél
segítségére kell sietni az észak-atlanti régió biztonságának helyreállításához
szükséges eszközökkel. A válaszlépés az ENSZ Alapokmányának 51. cikkébe foglalt
egyéni és kollektív önvédelem jogán valósul meg, és a tagállamokon múlik, hogy
mit ítélnek az adott helyzetben szükséges intézkedésnek. A segítségnyújtás nem
szükségszerűen fegyveres erő alkalmazását jelenti, és az adott ország
erőforrásaitól függ, tehát minden egyes tagállam maga döntheti el, hogy
mennyiben járul hozzá a közös akcióhoz. A megtörtént támadást és az erre tett
lépéseket jelenteni kell az ENSZ Biztonsági Tanácsának, és a válaszlépések
addig tartanak, míg a BT nem hoz valamilyen intézkedést az adott kérdésben.
Az
5. cikk aktiválása nem automatikusan történik, azt a megtámadott félnek kérni
kell, a szövetségeseknek pedig jóvá kell hagyni. Az Észak- Atlanti Szerződés 6.
cikke leírja, hogy mi minősül fegyveres támadásnak: bármelyik szövetséges fegyveres
erői, hajói vagy repülőgépei ellen, az észak-atlanti térségnek a Ráktérítőtől
északra eső részében elkövetett támadás. Az 5. cikkelynek tehát
földrajzilag behatárolt hatóköre van, ez azonban nem jelenti azt, hogy a NATO
ne végezhetne műveleteket a megadott területen kívül. A fegyveres támadásra
ennél pontosabb kritériumot nem ad a szerződés szövege, így a tagországok döntésére
van bízva, hogy hogyan ítélik meg a konkrét esetet. Maga az 5. cikk felhívása
sem jelent azonban automatikus válaszcsapást, a folyamat csak egyeztetési
mechanizmusokat indít be.
Az
5. cikkelyt először és eddig egyetlenszer a 9/11-es terrortámadások után
aktiválták. Az USA ellen elkövetett merénylet után kevesebb, mint 24 órával a
NATO megszavazta a kollektív védelem érvényesítését. Azóta az 5. cikkely aktiválására
nem került sor, kollektív védelmi intézkedésekre azonban igen. Törökország
kérésére rakétákat telepítettek az öböl háború alatt, az iraki válság során és
a szíriai helyzetre válaszul. A Krím annektálása után a NATO jelentősen növelte
a kollektív védelmét, és többnemzetiségű csapatokat helyezett Észtországba,
Lettországba, Litvániába és Lengyelországba. A dél felől érkező fenyegetésekre
és terrorveszélyre a szövetség megnövekedett légi ellenőrzéssel reagált a
Balti- és a Fekete-tenger felett, valamint nagyobb erőket csoportosított
Romániába.
Forrás:
NATO: Collective defence - Article 5. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése