2014. március 25., kedd

A cseh gazdaság új vizekre evezhet

Lobbytevékenységet kíván folytatni a számos üzletember támogatását is magának tudó cseh egyesület, mely a Duna-Odera-Elba kereskedelmi hajóútvonalat lerövidtené és csak az Oderára korlátozná.

Az időközben kevésbé praktikusnak tűnő Duna-Odera-Elba korridor helyett egy rövidebb vízi útvonal kialakításának ötlete merült fel, mely csak az Odera folyón valósulna meg. Ennek következtében Kędzierzyn-Koźle nevű lengyel várostól kibővülne az Odera hajózhatósága. Így a folyó Észak-Moraviatól hajózhatóvá válna és az ipari régiót összekötné a Balti-tengerrel.

Jan Skalický, aki az ötlet támogatóinak egyesületét képviseli, kifejtette, hogy így az ostravai bányászrégió összeköttetésbe kerülne Lengyelországgal, valamint a német kikötőkkel és a Balti-tengerrel, mely fellendteni az országok közti kereskedelmet. Az eredeti Duna-Odera-Elba mellett is megvalósíthatónak tartanák a tervet, viszont akkor az új csatorna jelentősége csökkenne.

A terv minimális költsége 84 milliárd Ft-nak megfelelő cseh korona körül mozog, melyet Skalický véleménye szerint meg lehetne oldani EU-s pénzből.

Lengyelországnak is el kell fogadnia a projektet ahhoz, hogy megvalósulhasson, és a közel 50 km-es érintett partszakaszát a feladatra alkamassá tennie. Ez nem elképzelhetetlen, ugyanis a két ország politikusai már évek óta emlegetik a témát találkozóik alkalmával.

 A Közlekedésügyi Minisztérium csak óvatosan fogalt eddig állást az ügyben, amit lehet, végül Miloš Zeman elnök leszavaz, mivel ő továbbra is nagyban gondolkodik, hiába bírálják azzal, hogy gazdaságilag, környezetvédelmileg fenntarthatatlan a három folyót magába foglaló extrémen költséges rendszer, valamint az érintett országok sem jutottak eddig konszenzusra a megvalósítást illetően.



Források:
http://www.praguepost.com/eu-news/37866-czech-fans-of-water-canal-eye-new-plan-on-border
http://praguemonitor.com/2014/03/13/hn-minister-halts-plans-danube-oder-elbe-corridor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése