2014. március 25., kedd

Támadnak a Stipsterek



Nem természeti katasztrófáról vagy a legújabb tömegpusztító fegyverről van szó – a Stipster elnevezés csupán a svéd társadalmi vállalkozókat takarja, amely kifejezés jelentése startup hipster. Skandináviában egyedülálló üzleti kultúrája van az innovációnak és az együttműködésnek, így egyre több társadalmi vállalkozó jelent meg. Ennek hagyománya azonban az Egyesült Királyságból indult – írja a The Guardian.

Amellett, hogy Skandinávia az a hely, ahol legboldogabban élnek az emberek, a skandináv országok társadalmai hagyományosan nyitottak új megoldásokra. Dániában az állampolgárok 40 százaléka önkénteskedik, a svéd gazdaság pedig a kis- és középvállalkozásokra koncentrál. Noha csak az elmúlt években kezdődött a folyamat, Svédország kitűnő környezetet biztosít a társadalmi vállalkozásoknak, lévén, hogy a fenntarthatóság, innováció és nemek egyenlősége tekintetében a világ élvonalába tartozik. Ezen kívül a skandináv országok a digitális innováció úttörői, nekik köszönhetjük többek között a Skype-ot,a SoundCloud-ot és a Spotify-t is. 
 
A fejlődés köszönhető a társadalmi befektetési alapok és egyéb támogató intézmények létrehozásának is. A vállalkozások terjedésében pedig az internet játszik nagy szerepet. Az elmúlt évszázadban létrejött jóléti rendszer keretén belül az állam gondoskodott az állampolgárokról. Ez azonban változóban van és ez nagyban hozzájárult a skandináv társadalmak nyitottságához, hiszen a társadalmi vállalkozások tömik be ezeket a lyukakat. Így azok többnyire jóléti kérdésekre fókuszálnak, mint például az oktatás, egészségügy, elveszett emberek megtalálása és nők megsegítése a munkahelyen való előrehaladásban.

„Ha nagy leszek, társadalmi vállalkozó leszek!”

Nagy jövő áll a társadalmi vállalkozások előtt, hiszen a fiatalok körében is egyre divatosabb ez a szakma. Nem utolsó sorban a társadalom megváltoztatásának eszköze lehet a politika színterén is. Ezt jól illusztrálja az egyik legnagyobb skandináv társadalmi vállalkozás az Ashoka cég magyarázata is: „A társadalmi vállalkozók olyan egyének, akik rendszereket megváltoztató megoldásokat valósítanak meg, reflektálva a világ legsürgetőbb társadalmi problémáira. Rendkívül tehetséges, kreatív és innovatív személyiségek, akik kivételes alkotóerővel és elszántsággal tevékenykednek, tehetségüket a társadalmi problémák széleskörű megoldásának szentelik, aktív szerepet vállalnak a társadalomban.”

 A fogyasztói kultúrában való változást jelzi a vállalatok népszerűsége és számának növekedése. Ma a kapzsiságot felváltotta a társadalmi törődés. Ez azonban nem minden államban van így a térségben. Ahogy azt Sarah Prosser, a British Council országigazgatója elmondta, van még hova fejlődnie a norvég társadalomnak. Itt kevésbé értik meg, mire is való egy társadalmi vállalkozás. Ez pedig annak tudható be, mert Norvégia Skandinávia leggazdagabb állama, így nincs szükség a hiányzó állami szolgáltatások pótlására.

A British Council a világ vezető, kulturális kapcsolatokkal foglalkozó szervezeteként nemzetközi lehetőségeket kínál az Egyesült Királyság és egyéb országok fiataljainak, állampolgárainak, intézményeinek arra, hogy egy nyitottabb, virágzóbb világot teremthessünk. A társadalmi vállalatokat azért támogatják, mert segítségükkel olyan innovatív ötletek születhetnek, melyek társadalmi és környezeti problémák megoldását hozhatják, a fenntartható fejlődést támogatják és hosszú-távú, pozitív változást idéznek elő. Az általuk létrehozott Social Enterprise Global elnevezésű programuk keretén belül 2009 óta 14 országban képezik a társadalmi vállalkozókat, NGO-kban tevékenykedőket és közösségi vezetőket, hogy hatékonyabban folytathassák munkájukat hazájukban.

Források:
About us: British Council and social enterprise
Scandimania: ’Stipsters’, digital innovation and now, social business
Ashoka Magyarország

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése