A szeptemberi európai uniós szankciókra Oroszország
ellenszankciókkal reagált. Ezen szankciók azonban ahelyett, hogy közvetlenül az
EU-s érdekeket csorbítanák, sokkal inkább egy orosz függetlenedési kísérletet
vetítenek elő.
Oroszország és az Európai Unió - különösképp Németország -
között rendkívül fontos és nagy volumenű gazdasági kapcsolatok húzódnak. Az EU
Oroszország legnagyobb és legfontosabb kereskedelmi partnere. A két nemzetközi
szereplő közti éves kereskedelem 330 milliárd dollárt tesz ki évente, ezzel
Oroszország a harmadik legfontosabb kereskedelmi partnere az Európai Uniónak,
az Egyesült Államok és Kína után. A gazdasági kapcsolatok miatt is különösen
érinti a két felet a jelenlegi ukrán válság, mely során az orosz agressziós külpolitika miatt az Európai Unió kénytelen volt szankciós ellenlépéseket tenni.
Vlagyimir Putyin és az orosz kormány nem hagyhatta az európai szankciós
politikát szó nélkül, és az akciót reakció követte.
Az első orosz ellenszankciók a mezőgazdasági termények
importjára fókuszáltak, ezt pedig egy második szankciós hullám is követte. Míg
az első ellenszankciók célja az európai gazdaság gyengítése - ugyanakkor
közvetve az orosz gazdaság is sújtva volt ezen szankcióktól - , addig a második
szankciók már inkább az orosz függetlenedést szolgálják. A második
ellenszankciók már nem a mezőgazdasági termékeket érintik, hanem Andrej
Belousov - Vlagyimir Putyin gazdasági tanácsadója - szavaival élve azokat a területeket, „…ahol az európai partnerek
kiszolgáltatottabbak Oroszországnak, mint Oroszország nekik. Ezek magában
foglalják például, a gépkocsi importot, a használt gépkocsikat, és egyes típusú
könnyűipari cikkeket, amiket maguk is meg tudnak termelni…”, például ruházati
termékeket.
A második hullám leginkább az orosz-német kapcsolatokat
érinti, mivel Németország a legfőbb beszállítója az orosz autópiacnak, olyan nagy
nevekkel, mint a BMW vagy a Volkswagen. A két állam közti függőségi viszonyt
vizsgálva, Oroszország az a szereplő, mely inkább rá van utalva Németországra.
Az orosz függést jól mutatja, hogy Oroszország 28.5 milliárd dollár értékben
importált új személygépkocsikat, mely a piac 50%-át teszi ki az ott
összeszerelt kocsikkal együtt. Továbbá 5.6 millió használt autót importált
(több, mint a duplája az új kocsiknak) és az Oroszországban lévő kocsik közel
50%-a külföldi (ez 2008-ban még csak 32% volt). Az Oroszországba érkező
ruházati export évente 6 milliárd
dollárt tesz ki, ami az gépkocsi importhoz
képest nem olyan számottevő, ugyanakkor szintén jelentős, különösképpen annak
tükrében, hogy ezen termékeket Oroszország is képes előállítani.
Tehát Oroszország egyrészt a nagyhatalmi képen esett
csorbát, másrészt az Európától való függést kívánja ellensúlyozni az
ellenszankciókkal. Az, hogy az állami érdekközpontok átcsoportosításával
mennyire képes ezt megoldani az orosz fél, az hosszútávon kérdéses, ahogy az
is, hogy ez milyen belpolitikai folyamatokat gerjeszt és az Európai Unió miként
alakítja ehhez érdekeit.
Források:
http://rt.com/business/189648-sanctions-russia-de-facto-alstrom/
http://qz.com/264437/putins-new-counter-sanctions-are-aimed-at-selling-more-russian-stuff-not-punishing-the-west/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése