Ahogy
Madeleine Albright egykori amerikai külügyminiszter kijelentése, miszerint „a
CNN a Biztonsági Tanács 16. tagja”, úgy Joris Luyendijk könyve is rámutatott a
média kezében lévő hatalmas manipuláló erőre. A konfliktusok alakulására
tekintettel is különösen fontos szerepe van, hiszen a média nézőpontján
keresztül, annak értékelése alapján ítéli meg a közvélemény a szereplőket és a szituációt.
Ugyanarról a helyzetről teljesen ellentétes történeteket lehet elmondani, és a
média általában mindig csak azt az oldalt mutatja, amivel megerősíti a már
létező képet. Így elég egyoldalúvá válik a hírszolgáltatás.
Mindez
nem újdonság, azonban az író remek példákkal támasztotta ezt alá például az izraeli-palesztin
konfliktussal kapcsolatban. Mindkét fél arra törekszik, hogy saját helyzetét
rosszabb színben tüntesse fel, így állítva maga mellé a közvéleményt. Jelen
esetben például, az izraeli fél sokkal szélesebb körű eszközrendszerrel
biztosítja, hogy a médiában áldozatként szerepeljen, amihez sikeresen
alkalmazza a „they are killing innocent
Jews” ütőkártyáját. Ugyanakkor a másik félnek is lennének lehetőségei a
közvélemény formálására, de a diktatúra „megfelelő működésével” ez nem összeegyeztethető.
Korábban nem mérlegeltem, hogy egy diktatúrában a média „nem hatásos”
alkalmazásának igazából olyan nyilvánvaló céljai vannak, mint amiket Luyendijk
ismertet.
Számomra
az író hatásosan ábrázolta, hogy a közel-keleti tudósító milyen komplex
problémával áll szemben: nemcsak a média visszásságaival kell megküzdenie,
hanem a diktatórikus rendszerben fennálló körülményekkel is, amelyek nem éppen segítik
a munkáját, amennyiben valóban objektív képet szeretne közvetíteni. Luyendijk
leírása szerint az okozta a legnagyobb problémát, hogy a hírek fennakadtak a
félelem szűrőjén, a kapott információkat nem lehetett ellenőrizni, nem voltak
statisztikák, a forrásai pedig védtelenek voltak. Ezen szűrők miatt az
esetleges megszerzett információk jelentős részét nem is lehet felhasználni, így
végül a hírügynökségektől szerzett információk kerülnek előtérbe. A másik
oldalon pedig kiábrándító, hogy a szerkesztőségeknek az a legfontosabb, hogy
elmondhassák, tudósítójuk a helyszínen van, a háttérinformációk megosztása már
mellékes. A tudósító valódi tényfeltáró anyagait pedig azért sem közlik, mert a
nézettségi és olvasottsági mutatók nem ezek mögött állnak.
Az
újságírás és tudósítás során alkalmazott módszereket olyan példákkal
illusztrálta, melyek megerősítették azt, amit a média trükkjeiről gondoltam.
Ilyenek például a szóhasználat és fogalmazásmód jelentősége, a vágóolló törvénye,
és a „kép nélkül nincs sztori” elve. Ezen technikák, a már említett szűrők, és
a média mögött álló pénz és érdek miatt nyilvánvaló, hogy a közvetített tartalom
nem egyenlő a valósággal. Továbbá a tudósítás kapcsán az emberi tényező sem
iktatható ki: kérdéses, hogy egy-egy tudósító mennyire ismeri az adott kultúrát
és ezáltal milyen szemüvegen keresztül vizsgálja az eseményeket.
Mindenképp
hasznos és tanulságos olvasmánynak tartom Joris Luyendijk könyvét, hiszen a
közel-keleti világba egy tudósító szemszögén keresztül nyerhettem részletes bepillantást,
amire eddig nem volt alkalmam. Az író közvetlen hangvétele és személyes
történetei tették számomra izgalmassá és élvezetessé a művet. A Közel-Kelettel
kapcsolatos elképzeléseimen lényegében nem változtatott, a szerző arab világgal
kapcsolatos mindennapos interakciói azonban egy új megvilágítást adtak eddigi
ismereteimnek. Továbbá azt gondolom, hogy ha elméletben tisztában is vagyok a
média működésével, az olvasottak határozottan arra ösztönöznek, hogy
tudatosabban figyeljem a hírek megbízhatóságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése