2013. március 10., vasárnap

Etiópia kelet felé nyit


A régi, franciák által épített vasútvonalat, ami Addis Abebát kötötte össze a Vörös-tenger partján fekvő Dzsibutival, kínaiak fogják felújítani. A projektnek elsősorban kereskedelmi okai vannak, de jól mutatja Etiópia megváltozott irányultságát nemzetközi kapcsolataiban.

Etiópiának grandiózus növekedési- és átalakítási tervei vannak (Growth and Transformation Plan – GTP), megvalósítása érdekében Indiával, Törökországgal, de főként Kínával igyekszik szoros kapcsolatot kialakítani. Hailemariam Desalegn, etióp miniszterelnök kijelentette, hogy az új kínai vezetéssel szorosabb együttműködést szeretne a FOCAC (Forum on China-Africa Cooperation) keretin belül. Kína a 2000-es évek elején, főként az olaj miatt jelent meg a térségben. Azóta viszont több afrikai országban hajt végre infrastrukturálist beruházást, így nem meglepő, hogy a Világbank legutóbbi jelentése alapján Kína fekteti a legtöbb működőtőkét az afrikai országokba.

A GTP kulcsfontosságú eleme a már említett vasútvonal újjáépítése és új utak létrehozása Kenyába, Szudánba valamint Dél-Szudánba. Zacharia Jemal, az Etióp Vasúttársaság projektvezetője elmondta, hogy 5000 új munkahelyet teremtenek a programmal, emellett a vonalak fenntartása sokkal könnyebb és költséghatékonyabb lesz. Mindezek ellenére sokan nemtetszésüknek adnak hangot. A franciák által épített vonal volt az első olyan projekt, ami a gazdaság fellendítését és Etiópia modernizálását szolgálta.

Kína az etióp kereskedelem növekedését azzal is segíti, hogy hajókat gyárt az afrikai ország számára, valamint 2012-ben 1,4 milliárd dollárnyi kölcsönt folyósított. Az ázsiai ország megítélése nagyon pozitív Kelet-Afrikában, megbízható partnernek tekintik, az együttműködés pedig kölcsönös tiszteleten alapul.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése